Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar
Citroën C3 Aircross - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt:

Citroën C3 Aircross - Smart, liten tass

Citroën C3 Aircross ser smart ut utenfra. Den er enda smarte inni.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BilAutofil nr. 1-2022

Det hadde seg slik at en innpå 1000 kilometer lang reise plutselig oppstod og måtte gjennomføres i løpet av én dag, og for det meste i silende regnvær. Jeg hadde flere biler å velge blant, men orket jeg å kjøre en liten bil med begrenset komfort sammenlignet med en stor og kraftfull en?

Jeg valgte den lille, og ble ikke bare overrasket over hvor greit reisen gikk, men også hvor bra jeg hadde det bak dette franske rattet og hvor mye komfort og kjøreglede det faktisk lar seg gjøre å bygge inn i 4,15 meter bil så lenge begrepet komfort er en del av produsentens DNA.

Vanskelig å gå forbi

Citroën C3 Aircross, den spanskbygde fetteren til Peugeot 2008 og Opel Crossland og nå oppgradert med blant annet frekkere front, fargeelementer i bunnen av støtfangeren og på speilhusene, er lett å glemme i virvaret av ladeledningbiler. Består jakten i å finne en bil som oppleves større innvendig enn utvendig, og som samtidig er proppet med praktiske løsninger, blir det vanskelig å gå forbi C3 Aircross.

Men det kan tenkes du bør sette opp farten. For uansett hvor fornuftig C3 Aircross framstår som bilvalget for dem som elbilen fortsatt ikke er et reelt alternativ for, eller som vil supplere med en bensinbil, er dette en av bilene for folk flest som regjeringen – som hver dag snakker om å løfte fram folk flest – faktisk gjør det de kan for å ta livet av gjennom statsbudsjettforslaget. Innpå 17.000 kroner i avgiftspåslag fra grunnprisen på 315.000 kroner tåler neppe en bil som denne.

(saken fortsetter)

Avansert komfort

Tilbake til kjøringen, for etter 100 mil dannes et godt inntrykk av sittekomforten i Advanced Comfort-setene som først ble introdusert på C5, men som fulgte med inn i oppgraderingsprogrammet til C3 Aircross. Timer bak rattet avslører alltid svakhetene.

Hvor stabil er en såpass liten bil i høye hastigheter, tidvis intens trafikk og med forholdsvis mye vann under hjulene? Her var det ingen grunn til å bekymre seg. Mil etter mil forsvant, jeg la Volvo-høyborgen Göteborg bak meg og snart også hjemplassen til det svenske fenomenet Koenigsegg på vei mot Malmø. Det var tid for å se nærmere på supersportsbilen Monza SP2 som skulle pryde BilAutofils stand på Oslo Motor Show.

Om jeg var flau over å ankomme Ferrari-tempelet med tre sylindre og bare 130 hk for så å parkere innenfor sikkerhetsgjerdet hvor det knapt fantes en bil til under millionen? Ikke på noen måte. Her var C3 Aircross i godt selskap med andre kjøreglade biler.

Flosshatthøyde

Men på ett punkt slo Aircross dem alle: takhøyden i baksetet. Jeg målte den til 96 cm som betyr at det på vei til høytidelig eller festlig samvær bare er å stige inn i baksetet med flosshatten på. I hvilken luksus-SUV kan man gjøre det uten at den er spesialbygd for kongelige briter eller åndelig leder av den katolske kirken? (Popemobile er jo et begrep).

Det eneste som jeg vil sette fingeren på er at tre voksne i bredden der bak ikke anbefales over tid. Til gjengjeld er bakseteryggen splittet 40/20/40 slik at to voksne sitter bra på litt korte sitteputer samtidig som skiene har det greit mellom dem. Hvis det rettvinklede bagasjerommet på 410 liter blir for lite, utvides det enkelt inntil 520 liter ved å la de individuelle baksetene gli på skinner så langt fram som beinplassen tillater om noen skal sitte der.

Hyllelaster

Består jakten i å finne en bil som oppleves større innvendig enn utvendig, og som samtidig er proppet med praktiske løsninger, blir det vanskelig å gå forbi C3 Aircross

Om det fortsatt blir for lite plass fordi et par Billy-hyller havnet på handlevogna på Ikea, er det bare å legge ned ryggen på fremre passasjersete, plassere passasjeren i baksetet og laste inn gjenstander som er inntil 235 cm lange. Jeg er sikker på at minst 10 Billy-hyller får plass.

C3 Aircross driftes via forhjulene og testbilen var utstyrt med Grip Control som fetter Peugeot for en tid tilbake påsto gjorde samme nytten som firehjulsdrift, bare til en brøkdel av prisen. Glem det, Grip Control øker nok framkommeligheten i den ubrøytede bakken og under andre forhold med de fem kjøreprogrammene, men noe 4x4 er det ikke. Til gjengjeld har C3 Aircross nedkjøringsassistent. Denne virker via de blokkeringsfrie bremsene og har ikke noe med 4x4 å gjøre.

Kun en motor og to utstyrsvarianter tas til Norge, og alle bilene leveres med seks trinns automatgirkasse.

VI SYNES

Dette må være de små SUV-enes interiørsmarteste med høy komfort og mye plass.

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Fakta Citroën C3 Aircross

Motor:1199 ccm, R3, turbo bensin
Effekt/moment:130 hk/230 Nm
Drivlinje:6A, forhjulsdrift
0-100 km/t:9,1 sek
Toppfart:195 km/t
Forbruk:0,61 l/mil
CO2/NOx:142 g/km - 34,5 mg/km
Energiforbruk:52,95 kWh
Mål LxBxH:415/176/164 cm
Akselavstand:260 cm
Bakkeklaring:20,0 cm
Bagasjerom:410/520 - 1289 liter
Tankvolum:45 liter
Egenvekt:1205 kg
Tilhengervekt:840 kg
Euro NCAP:5 stjerner (2017)
Garanti:5 år/100 000 km
Pris fra:Kr. 315 000
Pris testbil:Kr. 358 700
Miljøklasse:F
Kilde: Produsent/OFV.

Powered by Labrador CMS