Citroën C3

Den franske nykommeren C3 vekker uten tvil oppsikt. Fikse løsninger vil holde bilen i folks bevissthet også etter at nysgjerrigheten har lagt seg.

Publisert Sist oppdatert

C3
C3

Først publisert i BIL 5 - 2003.

Noen lesere vil huske konseptbilen C3 Lumiére fra bilutstillingen i Paris høsten 1998.Dagens virkelighet skiller seg ikke veldig mye fra den gangs høyttenkning, men Citroën C3 er 18 cm lengre og 10 cm lavere enn konseptet. Likevel er C3 en høy bil,med sine 152 cm utvendig er den for eksempel 2 cm høyere enn Toyota Yaris og 9 cm høyere enn Peugeot 206. Lengden måler 24 cm mer enn på Yaris.

Fra førerplassen gir C3 inntrykk av å være et nummer større enn den er. Store vindusflater, lyse interiørmaterialer og 140 cm innvendig bredde bidrar til det. Som ekstrautstyr kan du dessuten få et stort, elektrisk soltak i glass som forsterker følelsen av luft og rom. For å hindre solreflekser i frontruten er toppen av dashbordet kledd med sort, matt plast. Fireveis regulering av rattet og høyderegulering av setet gjør det lett å finne en god sittestilling. Venstrefoten finner seg til rette på en tilstrekkelig bred fothviler. Det er uvant å finne hendelen for regulering av seteryggen på høyre side av setet, mens hendelen for høydereguleringen sitter på “normal”plass på venstre side.

Det digitale speedometeret krever liten tilvenning, men det tar litt lenger tid før det sitter i hodet at turtelleren finnes som en halvsirkel øverst på instrumentpanelet, som en “skyggelue”over speedometeret.

Rommelig
I førersetet er ikke den innvendige takhøyden noe problem i en så høy bil, selv om du velger soltak. På grunn av takbuen er ikke høyden like rommelig i baksetet, men her må det tas med i betraktningen at baksetet er plassert 3 cm høyere enn forsetet – og dette nyter baksetepassasjerene godt av når det gjelder benlengden. Her er det nemlig akseptabel plass til bena når forseteposisjonen er tilpasset en 175 cm lang sjåfør. Når sjåføren er 10 cm lengre,blir det for trangt for voksne.

Som de fleste småbiler har den meget kort overheng bak, uten at dette går negativt ut over lasteplassen. Et bagasjevolum på 305 liter er 60 liter mer enn hos halvbroren Peugeot 206 og 35 liter mer enn i Volkswagen Polo. Bagasjerommet kan deles inn i flere seksjoner ved hjelp av en spesiell innredningsløsning som kalles Moduboard. Med bakseteryggen nedslått, er det er blant annet mulig å lage dobbel bunn i bagasjerommet slik at gulvet blir helt flatt fra innlastingsterskelen og frem til forseteryggene. Når Moduboard ikke er i bruk, kan den oppbevares mot ryggen av baksetene, men vær klar over at den stjeler noen liter av lastevolumet.

Rikelig utstyrt
Ved siden av en rekke oppbevaringsrom på midtkonsollen, dype lommer i dørene og skuffer under forsetene, finnes en rekke andre fikse innredningsløsninger. Det er to hanskerom, hvorav det nederste er knyttet opp mot bilens klimaanlegg i utstyrsnivå SX Pack, og du kan få “flybrett bak på forseteryggene.

Standardutstyret omfatter fire kollisjonsputer, lyktespylere, fjernstyrt sentrallås, elektriske vindusheiser foran, pollenfilter og automatisk nødblinklys som slår seg på ved panikkbremsing. “Følg-meg-hjem-lys som står på i ett minutt etter at tenningen er slått av, hører også med til basisutstyret. Utstyrsnivå “SX Pack betyr at blant annet klimaanlegg, cruise control, to armlener foran og elektrisk innfellbare sidespeil kan føyes til listen. For 2000 kroner ekstra får du ryggevarsler, med fire følere plassert i bakre støtfanger, som trer i kraft når bilen settes i revers.

Kun bensinmotorer
På det norske markedet leveres C3 med enten 1,1-liters eller 1,4-liters bensinmotor med ytelse på henholdsvis 60 og 73 hk. Den minste motoren blir nok førstevalget for kunder som prioriterer pris fremfor ytelse. Vi har foreløpig bare kjørt bilen med den største av de to motorene, en turtallsvillig arbeidsmaur med god fleksibilitet.Det vil si at gearstangen kan stå urørt så lenge motbakkene ikke er altfor bratte. Som standard er denne motoren kombinert med en femtrinns manuell gearkasse, men senere i år kan den også leveres med automatkasse.

Fra fabrikk leveres C3 også med en liten muskelbunt av en 1,6-liter med 110 hester. Verken den eller HDi 90-motoren blir tatt inn av Citroën Norge. Mens dieselmotorer har en høy markedsandel i Mellom-Europa, er det minimal interesse for kombinasjonen diesel og småbil her hjemme.

Den manuelle gearkassen er lettsjaltet og presis. Den progressive elektriske styreservoen gir brukbar styrerespons i landeveishastigheter samtidig som rattbevegelsene krever liten kraft ved lukeparkering. Som de fleste småbiler er heller ikke C3 godvenn med skarpe tverrskjøter i veien. Hjulopphenget demper lyden brukbart,men vibrasjoner overføres til karosseri og seter.

Alt i alt har vi fått et lovende førsteinntrykk av nykommeren. Takket være plassutnyttelse og detaljløsninger har Citroën C3 appell som familiebil til tross for at den er en småbil.

DETTE ER CITROËN C3:

Lengde: 385,0 cm. Bredde: 166,7 cm. Høyde: 151,9 cm. Akselavstand: 246,0 cm. Sporvidde f/b: 143,9/143,9 cm. Bagasjeromvolum: 305 liter. (VDA). Tankvolum: 47 liter.
Forbruk ifølge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS