-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Renderinger

Ny C3 kan gjøre comeback i Norge
Citroën C3 selges ikke i elbillandet Norge i dag, men et forestående generasjonsskifte kan gi kompaktmodellen ny aktualitet.
I Norge er det nærmest slutt på salget av nye bensin- og dieselbiler, og Citroën C3 er derfor faset ut. Men modellen som har vært på markedet siden 2016 og fikk en facelift i 2020, skal snart gjennom et generasjonsskifte, og da kan den få ny aktualitet.
Vår illustratør har laget renderinger som vises hvordan en ny C3 kan se ut. Den vil bevege seg mer i retning crossover, med litt økt bakkeklaring og off-road elementer som svarte plastdetaljer og sklibrett.
Men Citroën har jo allerede en C3 Aircross, så hvordan skal de differensiere disse to?
Det ene går på format, for selv om nye C3 blir høyere, skal den fortsatt holde seg under fire meter i lengderetningen. Neste generasjon C3 Aircross får en lengde på rundt 4,3 meter.
Ny plattform
Et annet viktig argument er at C3 skal være mer basic og dermed et rimeligere alternativ. Sammen med Fiat er nemlig Citroën utpekt som Stellantis’ billigmerke som skal slåss mot rivaler som Dacia og Skoda.
Neste C3 skal over på den velkjente CMP-plattformen som danner grunnlag for en rekke modeller, som 208 og 2008 fra Peugeot, Corsa og Mokka fra Opel så vel som Citroëns C4 og C4 X. Det betyr at den også kan leveres som elbil.
Dyrt med billig
Men Stellantis sier det er vanskelig å bygge konkurransedyktige elbiler i småbilklassen, så kan hende må de finne en annen løsning enn den elektriske pakken som brukes av de øvrige modellene fra konsernet.
En slik løsning kan finnes i India hvor de allerede bygges en elektrisk versjon av sin New C3, en modell som selges i vekstmarkeder i Asia og Sør-Amerika.
Bilen som selges der har en motor på bare 57 hestekrefter, og det er neppe nok til å tilfredsstille europeiske kunder. Det samme gjelder batteripakken som er begrenset til 29,2 kWt og en oppgitt rekkevidde på 320 kilometer etter den indiske ARAI-syklusen.
Jeg vil anta det gir omtrent 200 WLTP-kilometer, så omtrent i samme gata som Dacia Spring som vi så langt ikke har sett på norske skilter etter at den fikk kun én stjerne i EuroNCAP kollisjonstest.