-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smartere C3 fra Citroën
C3 Picasso er en liten flerbruksbil som overrasker med mye plass innenfor sine tildelte fire meter og åtte centimeter.
Kunstnernavnet på Citroens mest praktiske biler fortsetter – denne gangen er det C3 som har fått sin flerbruksutgave, og etter bare noen mil på veien ser det hele lovende ut.
Citroen har sjelden vært redd for å fremstå som litt annerledes i designuttrykket. Med C3 Picasso er man faktisk ikke så langt unna det andre ville nøyd seg med å vise frem på en konseptbil.
SE HVA VI SKREV OM BILEN DA VI MØTTE DEN I PARIS
Det kommer riktignok best frem i eksteriøret, når det gjelder interiøret har man i stedet videreforedlet uttrykket som vi kjenner fra C4 og ikke minst, det vellykkede interiøret i C5.
Nytt uttrykk
Alt ved C3 Picasso fremstår som mye mer av en bil enn hva forløperen Xsara Picasso og varebilfetter Berlingo fremstår som. I stedet for fikse seteløsinger der du må ta hele setet ut, har man holdt seg til et kjent konsept. Vipp seteryggen fremover, og setene forsvinner ned i gulvet og etterlater et helt flatt gulv.
Eksteriørmessig har den ikke særlig mye felles med den ordinære C3 heller. En smal A-stolpe og en tredelt frontrute som buer seg nesten like mye som på en amerikansk klassiker.
På første dag med prøvekjøringen kjørte vi toppmodellen Exclusive – og den overrasker med mange kule detaljer både utvendig og innvendig.
Instrumenteringen sitter sentrert høyt oppe – og til tross for at den har tallvisning av hastighet og LCD-display for visning av turteller, er informasjonen lettlest og krever lite tilvenning.
Mer overrasket er jeg over å finne ut at displayet for stereoanlegget er helt identisk med det Renault og Citroen har hatt det i over 10 år. Det virker malplassert og gammeldags.
Vekt på komfort
C3 er helt åpenbart satt opp mer for komfort enn for fart. Det er ikke noe galt med det – bilen håndterer selv ganske store ujevnheter fint, særlig i lav fart.
Når du setter opp farten får du, i likhet med en del andre biler i denne klassen, litt følelsen av å sitte ”oppå” bilen når du kjører. Går du for fort inn i svingen, vil den krenge og understyre mens den protesterer mildt. Men om du ikke først og fremst er ute etter å gjøre ungene dine bilsyke, kjører C3 Picasso godt nok.
Styringen er lett, noe som ikke gjør styrefølelsen altfor god, men til gjengjeld er den svært lett håndterlig inne i byen.
Vi kjørte 1,6-liters dieselen med 110 hester – og på spansk parkettasfalt var det litt vindstøy som var mest hørbar i hastigheter opp mot 120 kilometer i timen. Vi mistenker at hjulstøyen kan øke noe når vi får den hjem.
I første omgang er det denne motoren, som vi kjenner fra en rekke andre PSA- og Ford-produkter, som kommer til Norge, sammen med en 95-hesters bensinmotor på 1,4 liter.
Det er bare prisen på bensinmotoren som er klar. Den blir, med forbehold, 204.900 kroner. Pris på dieselmotor blir trolig klar i løpet av en uke eller to.
C3 Picasso viser at ting kan være både stilige og praktiske på en gang. Konkurrentene akkurat nå er Opel Meriva, Nissan Note og Ford Fusion – men både Fusion og Meriva kommer i helt nye versjoner i løpet av relativt kort tid. Derfor har C3 Picasso en periode nå fremover hvor man kan benytte seg av å være den mest attraktive bilen i denne klassen.
Usikker sikkerhet
Det oppsto en del forvirring knyttet til hva som faktisk er standard av sikkerhetsutstyr for C3 Picasso. Hvorvidt stabilitetskontroll er standard, og antallet kollisjonsputer varierer fra marked til marked.
Informasjonen fra den norske importøren, som nå ledes fra Danmark, var også litt uklar – men vi forventer at en praktisk og moderne familiebil som dette leveres med seks kollisjonsputer og ESP som standard i Norge.
Konkurrenter: Opel Meriva, Ford Fusion, Nissan Note
+
Praktisk interiør, oversiktlig og med god kvalitetsfølelse
-
Skulle gjerne hatt en sekstrinns gearkasse.
Motor: | Turbodiesel 1560 ccm |
Ytelser: | 109 hk ved 4000 o/min |
Mål: | 409 x 173 x 205 cm (LxBxH) |
Egenvekt med fører: | 1408 kilo |
Aks. 0-100: | 11,2 sek. |
Toppfart: | 183 km/t |
Forbruk: | 0,49 l/mil |
CO2-utslipp: | 130 g/km |
Pris: | kr 232.900 |