Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV
Volvo C30 BEV

Økt satsning på elbiler hos Volvo

I høst presenterte Volvo en kjørbar elbilprototyp basert på C30. I Detroit stiller de neste uke med et videreutviklet eksemplar samtidig som de røper økt satsning innen området.

Publisert Sist oppdatert

Volvo C30 BEV (Battery Electric Vehicle) har samme sikkerhetsnivå som den vanlige C30-bilen. Forutsatt at den lades med fornybar kraft, er bilen helt utslippsfri.

LES: Helelektrisk Volvo

Konseptbilen som vises i Detroit neste uke er en videreutvikling av den originale prototypen. Den har et komplett interiør med nye instrumenter og en videreutviklet batteripakke.

- Den første prototypen hjalp oss til å identifisere de største tekniske utfordringene, som batteriplasseringen og sikkerhetsspørsmålene. Nå har vi taklet disse utfordringene uten å gå på kompromiss med C30s frekke og kjøreglade personlighet sier Lennart Stegland, sjef for Volvos spesialkjøretøyer.

- Jeg er svært fornøyd med resultatet. Den elektrisk drevne C30 som vi viser i Detroit, er et betydelig mer komplett produkt.

Neste trinn er å bygge en testflåte på minst 50 biler som skal kjøres i normal trafikk over en toårsperiode. Til prosjektet får Volvo 150 millioner kroner i støtte fra svenske energimyndigheter.

Datasanking

En batteridrevet bil har andre egenskaper enn en bil med forbrenningsmotor. Testflåten kommer til å gi Volvos eksperter mulighet for å studere hvordan disse forskjellene brukes.

- Vi kommer til å ha stort utbytte av dette i vår videre utvikling av elektrisk drevne biler. De som planlegger fremtidens infrastruktur vil også få viktige data. Dessuten vil vi få klarlagt hvilke øvrige tjenester som trengs for å gjøre elbilen til det mest attraktive alternativet i fremtiden, sier Stegland.

Den elektrisk drevne Volvo C30 ser ut som en vanlig C30. Den har samme sikkerhetsnivå, komfort og plass som standardbilen. Den mest iøynefallende forskjellen inne i bilen, er den nye instrumenteringen.

Her er kontroller og instrumenter noe annerledes enn på en konvensjonell Volvo med forbrenningsmotor. Det nye, brukervennlige kombinasjonsinstrumentet viser hastighet og energibruk. Sjåføren får også informasjon om batteriets ladestatus og andre data som er relevante for en elbil.

Opplevelse

Kjøreopplevelsen er også forskjellig. Den elektrisk drevne C30 har ingen girkasse, og effekten leveres uten avbrudd med fullt dreiemoment tilgjengelig fra det øyeblikk sjåføren trår på gasspedalen.

- Å bevege seg fremover nesten lydløst er en spesiell opplevelse. Effekten finnes der umiddelbart. Vi må bruke mye tid på å tilpasse girkassesystemet slik at det blir både bekvemt og sikkert for sjåføren. Samtidig må det utnytte batteriets kapasitet optimalt i forskjellige hastigheter, sier Lennart Stegland.

Den Volvo C30 som presenteres i Detroit har Litium-Ion batterier som kan lades via en vanlig elektrisk kontakt hjemme, eller på spesielle ladestasjoner ute i trafikken. En full opplading tar cirka åtte timer.

Normal layout

Den elektriske motoren er plassert under panseret, mens batteriene (24 kWt) tildels er installert i mellomakseltunnelen, og tildels i rommet hvor drivstofftanken befinner seg på tradisjonelle biler. Batteriene er plassert utenfor kupéen og unna bilens deformasjonssoner.

- De er dessuten godt innkapslet, og bjelkestrukturen rundt dem er forsterket. For oss er elbilen en ytterligere spennende utfordring i arbeidet med å bygge verdens sikreste biler. En elbil må være like sikker som andre Volvo-biler, både når det gjelder å eie, kjøre og ved en eventuell kollisjon, sier Thomas Broberg, sikkerhetsekspert hos Volvo.

Powered by Labrador CMS