-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Helelektrisk Volvo C30
Den ser ut som en vanlig Volvo C30, men det er bare utenpå. Inni har den en batteripakke med rekkevidde på 150 eksosfrie kilometer.
Den helelektriske C30 har nøyaktig samme sikkerhet, komfort og plass som standardbilen. Forskjellen er at den utelukkende går på strøm, helt fri for eksosutslipp, og har en rekkevidde på opptil 150 kilometer.
Volvos har en ambisiøs el-strategi, som nå begynner å gi konkrete resultatet. I tillegg til lanseringen av en Plug-in hybrid i 2012, jobbes det med å evaluere levedyktigheten til en helt el-drevet bil kjent som BEV (Battery Electric Vehicle).
I 2009 har Volvo internt bygget og testet et lite antall prototypversjoner av C30 BEV. I tillegg til å fokusere på ytelse og sikkerhet, fokuseres det også på integreringen av det elektriske fremdriftssystemet i resten av bilen.
- Volvo C30 er den første modellen vi vil forsøke med el-drift. Bilens utmerkede egenskaper i bytrafikk og den relativt lave vekten gjør den spesielt godt egnet, da man forventer at el-biler hovedsakelig brukes i og rundt byer og til dagpendling, sier Lennart Stegland, direktør for Volvo Cars Special Vehicles.
0-100% på 8 timer
Volvo C30 BEV drives av et litium-ion-batteri som lades via en vanlig stikkontakt.
Det vil ta ca. åtte timer å lade opp et helt utladet batteri via en vanlig stikkontakt (230V, 16A).
Hvis bilen lades med fornybar elektrisitet, betyr dette at utslippet – helt fra strømprodusenten til den kjører på veien – i prinsippet vil være ikke-eksisterende.
El-motoren sitter under panseret, akkurat som motoren på en tradisjonell bil. Noe av det viktigste i BEV-prosjektet er å finne den optimale plasseringen av batteriet.
De beste stedene er trolig mellomakseltunnelen og der hvor drivstofftanken normalt er plassert. Disse befinner seg innenfor bilens deformasjonssoner i de vanligste kollisjonssituasjonene.
Siden bilen utelukkende går på strøm, kreves det et større batteri med en høyere kapasitet (24 kWh) enn i tilfellet med Plug-in hybriden (12 kWh).
0-100 km/t på under 11 sek.
C30 BEV har en toppfart på ca. 130 km/t. Den vil ta deg fra 0 til 100 km/t på under 11 sekunder. Bilen vil ha en rekkevidde på opptil 150 kilometer.
Dette er lenger enn den avstanden som 90 prosent av alle europeiske bilister kjører hver dag.
SE: Volvo plug-in til Norge i 2012
Samme sikkerhetsstandard
Volvo stiller den sikkerhetskrav til alle sine produkter, uavhengig av hvilken drivstoffkilde som brukes. Volvos sikkerhetsløsninger fokuserer alltid på mennesket og er basert på solide kunnskaper om virkelige trafikksituasjoner.
Det utføres dessuten omfattende interne tester, både virtuelt og i Volvos svært avanserte kollisjonstestlaboratorium.
Hvis Volvo velger å lansere en helt ny type el-bil på markedet, vil den være like sikker som en hvilken som helst annen bil fra Volvo.
Volvo har teoretisk sett identifisert alle el-relaterte sikkerhetsscenarioer som kan oppstå før, under og etter en kollisjon. Når ingeniørene har undersøkt disse scenarioene, vil de lage løsninger for å håndtere enhver situasjon som identifiseres.
Dette garanterer at fremtidige el-biler vil oppfylle Volvos kjente sikkerhetsstandarder på alle måter.
Markedspotensial
Det Volvo hovedsakelig vil fokusere på de neste tiårene, er Plug-in hybrider. Det gjelder spesielt for selskapets større bilmodeller.
Kombinasjonen av el-motor og forbrenningsmotor er løsningen som trolig har størst potensial, både teknisk og kommersielt sett. Plug-in hybrider gir lang rekkevidde, er miljøvennlige og avhenger ikke i like stor grad av kostbar batteriteknologi.