-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvos dobbelkløtsj testet
Endelig får Volvo en etterlengtet ny tokløtsj girkasse – i første omgang i C30, S40 og V50 – vi har testet den!
Volvo girer opp
Volkswagen har vist vei med sin såkalte DSG-girkasse med dobbelkløtsj. Nå følger flere andre etter.
Dobbelkløtsj betyr rett og slett at det er to kløtsjer i girkassa, og at første, tredje, femte gir og revers bruker den ene kløtsjen og at andre, fjerde og sjette bruker den andre.
Fordelen er åpenbar – på denne måten kan du gjøre klart det neste giret og dermed skjer girskiftet svært raskt.
Powershift kaller Volvo sin variant som er utviklet sammen med Ford og girkasseprodusenten Getrag.
I noen modeller først
I første omgang er det en motor som får den nye girkassen. C30, S40 og V50 med toliters dieselmotor. En motor som yter 136 hestekrefter og 320 newtonmeter.
Powershiftkassen er imidlertid akslet for mer krefter enn dette. I følge Volvo kan den håndtere dreiemoment opp mot 450 Newtonmeter noe som i praksis betyr at den kan klare at fra den store V8-motoren som sitter i XC90 og S80 til den lille1,6-liters dieselmotoren som du finner i de tre bilene som nå har fått kassa kombinert med toliters dieselen.
Representantene fra Volvo vil ikke si noe konkret om når vi kan vente å se den nye girkassen i kombinasjon med andre motoralternativer, men det vil ganske sikkert raskt bli etterspørsel etter den nye girkassen i Volvo V70 særlig i kombinasjon med motorene med 136 og 163 hester.
Satt opp for komfort
Girskiftene i den nye kassa skjer mykt og behagelig. Det er helt åpenbart at man først og fremst har hatt komfort som mål når man har utviklet denne girkassa.
Den som forventer seg en lynrask sportskasse a la S tronic hos Audi blir ganske sikkert skuffet. Riktignok er det mulig å gire kassen ”manuelt” ved å dytte girspaken opp og ned, men uten noen mulighet for hendler eller knapper på rattet.
Dermed har Volvo fått en girkasse med dobbelkløtsj som egentlig føles mer som en god tradisjonell automatkasse.
Antagelig er det nettopp det man har forsøkt å få til – og i så tilfelle får vi heller se om girkassen er fleksibel nok til at den også kan programmeres med en mer sportslig profil om den senere skal brukes i andre biler.
Girkassen vil også dukke opp i Ford Focus som jo også deler toliters dieselmotoren med Volvo.
Bedre enn vanlig automat
Grunnen til at Volvo har valgt toliters dieselmotoren til å lansere den nye girkassa er at man ikke har hatt noen automatkasse til denne motoren.
Det betyr også at sammenligningsgrunnlaget blir litt vanskelig, men Volvo hevder at forbruket vil være åtte prosent lavere enn med en tradisjonell automatkasse.
Det vil si 0,59 for C30 og 0,6 for S40 og V50. Noe som igjen gir CO2-utslipp på henholdsvis 156 og 159 gram per kilometer.