-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën C4: Det lukter suksess
Den forrige C4 bygde Citroën for ca. 75 år siden. Den var en suksess, men luktet nok mer av olje og asbest og smørefett enn dagens. For den dufter lavendel eller rose, etter hvilken beholder du har i dispenseren i dag.
Først publisert i BIL 1 - 2005.
Nå er jeg kanskje ikke veldig imponert av den automatiske, og regulerbare parfymesprayen i ventilasjonsluften. Wunderbaum er ikke bare en duft, den er også et viktig optisk uttrykk, et signal om en bestemt klassetilhørighet. Citroëns innebygde Wunderbaum syns ikke, og dermed er halve vitsen borte. Og når vi ikke kan få dispensere med Castrol R-duft synes jeg kanskje også den andre halvparten er borte.
Men flytt blikket fra der parfymebeholderen ligger skjult og du vil oppdage at her er vi i en ny verden. Et dashbord som er delt opp i tre infosentra. En grafisk turteller midt i synet, et stereo/nav display midt på dashbordet og et stort display med, først og fremst, speedometer plassert på midten, oppå dashbordet. Også dette med informasjoner på skjerm, men Citroën har klart å legge inn lynskarpe tall og typer og grafikk som synes fullstendig klart uansett hvordan solen skinner inn.
Og hvis du så lar hendene dine gli over den store flaten, og videre rundt på seter, på vegger og i taket, og griper i spaker, drar i klaffer, vrir på brytere, vil kvalitetsmåledelen av hjernen din gi deg et signal som sier meget positivt og du oppdager plutselig at her sitter du i en Citroën som roper at den virkelig vil noe.
Så setter du deg helt på plass, regulerer setet og lukker døren. Kvalitets-følelses-opplevelse nummer to treffer deg tvert. Tyngden i døren og klapp-igjen-lyden når døren sitter, er fullstendig uCitroënsk. Den er tysk eller japansk eller tilhører engelske pengeskap-produsenter. Og kommer ikke av noen smarte akustiske knep, men simpelthen av at døren er tung, og derfor gir den en dumpere følelse enn de gamle blikkdørene. Først og fremst fordi siderutene også er laminerte nå, akkurat som frontruta. Ikke bare gir de derfor bedre beskyttelse mot knus-og-løp-innbrudd, men de demper kjørestøyen også. Virkelig merkbart, men tykkere tetningslister enn vanlig skal også få sin del av æren for et lydbilde som er blant de mest harmoniske i klassen. Og med luftmotstands-koeffisient under 0,3 blir det heller ikke mye vindstøy som må dempes.
Bilen kommer i to forskjellige karosserifasonger – begge har såpass gode strømlinjer og begge byr på samme innvendige plass, blir det påstått. I så fall er det et optisk fenomen at Coupéen virker så meget mer kompakt enn fem-dørs utgaven. Slik oppfattes det innenfra også, fordi Coupéen byr på meget mer glass bakover. En Honda CRX (førsteutgaven)-liknende hekk har glasset trukket langt opp i taket. Romfølelsen blir enorm.
Men det er først når vi ser på begge bilene utenfra at det plutselig går opp for oss at nå er Citroën igjen begynt å bli Citroën – minus alle vortene og særegenhetene. Fasongen antyder at nå kan det trekkes en rett linje hit fra gamle DS og GS. Dagens modeller sier ganske klart fra at dette ikke bare står vi for, dette er vi stolte av. Og detaljene sier akkurat det samme. Det er ikke Mercedes som var først ute med stripe-overkjøringsvarsler. Det var Citroën (C5 først, og nå C4). Det var ikke Volvo eller Saab som var først ute med svenske Autolivs glupe ratt med fast navn som tillater en meget bedre kollisjonspute enn kompromissputen som løses ut fra det dreibare sentret i et vanlig ratt. Det var Citroën som var der. Citroënen har lufttrykkvarsler, svingbare Xenon-lys, parkeringsassistent foran og bak, med en virkelig tydelig grafikk, fartsholder – dette er bare deler av utstyrskatalogen. Og husk, vi snakker om en bil i Golf-segmentet.
Og hvem er ute med myk plast i skjermer og støtfanger foran? C4. Og hvem har et polstret aluminiumspanser konstruert spesielt for å være mer skånsom mot ofrene i fotgjengerpåkjørsler? C4, og bare vent til C6 kommer neste år, med kollisjonspute som løfter panseret ved påkjøringer – også på dette sikkerhetsområdet ser vi tydelige fremskritt nå, med dette (i manges syn aparte) franske merket i spissen.
La oss også være litt måpende beundrende over de deler av det mekaniske arrangementet vi fikk tid til å merke oss ved en kort formiddags prøvekjøring i sør-Frankrike. Glimrende bremser for eksempel. Eller det at de har gått Focus-veien og ikke falt for nymotens, svampete elektrisk styring. Her holder man fast ved hydraulisk assistanse, men med bruk av elektrisk pumpe. Fjæringen burde være identisk med Peugeot 307, fordi bilene er bygget på samme arkitektur, men her oppfattes den som vesensforskjellig. Litt mykere kjennes den, og dermed svært komfortabel etter den gamle franske skolen, men mer presis demping slik at man slipper den svømmende følelsen som også er klassisk fransk.
Det er begrenset hva vi prøvde av motor/drivverk kombinasjoner, men Citroën har ikke tradisjoner for å være sinker der. Jeg er bare ikke helt overbevist av hk-kurven for 180-hesters utgaven. 110 hester var på den annen side gode nok for ganske morsom kjøring.
Vi skal selvfølgelig komme tilbake med grundige tester om ikke lenge. Bilen er i salg nå, det kommer nesten 200 eksemplarer av den til Norge i år, neste år er salgsmålet ca. 800 biler. Svært beskjedent i et segment som i år kommer til å ende på mer enn 25.000 biler. Men det kan selvfølgelig være at importøren planlegger nye skrullete kampanjer som bare bringer forvirring i markedet og hos kunder og forhandlere. Og da er kanskje 800 nok. Men med is i magen og en klar strategi (husk at det kommer to andre betydningsfulle Citroëner også neste år: C1 og C6) burde da denne kunne selge mer enn Liana, A3 eller Mazda3?
Og for en gangs skyld tar jeg med et par andre synspunkt for å vise at det er ikke bare jeg som er overpanegyrisk. CAR kaller den Messias-Citroënen. Mens tyske Auto motor & sport sier C4 budskapet er: Se her, Citroën er tilbake, modigere og mer framskrittspreget enn noen gang.
Citroën C4 1.6i 5-dørs
Pris: fra kr. 222.500,-
Motorer: 1,6-liter rekkemotor. 1587 ccm. 80 kW (110 hk) v/5750 o/min., 147 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 426 x 177 x 146 cm. Akselavstand: 260,8 cm. Egenvekt m/fører: 1275 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 320 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,6 sek.
Toppfart: 194 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil.
CO 2 -utslipp: 169 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Toyota Corolla, Peugeot 307, Ford Focus, Opel Astra.
Aktuell: Januar 2005.