-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Volvo C40/XC40 Recharge
Fra fram- til bakhjulsdrift
Når Volvo nå bytter fra forhjuls- til bakhjulsdrift og oppgraderer batteripakken på C40/XC40, er det ikke bare for å øke rekkevidden, men for å ta i bruk teknologi som kommer i fremtidige Volvoer.
Tvillingmodellene XC40 og C40 er uten tvil Volvos viktigste i Norge. De to markedsføres riktignok som separate modeller, men med identisk teknologi er C egentlig bare kupeutgaven av XC40 på samme måte som RS er kupeutgaven av Skoda Enyaq.
Fra å ha stått for 47 prosent av Volvos samlede norske salgsvolum i 2021, økte dette for de to til over 70 prosent og opp fra 6443 biler til 9100 i fjor. Hadde de to vært definert av Opplysningsrådet for Veitrafikken som én modell, ville den vært landets tredje mest valgte i fjor etter Tesla Model X og VW ID.4/GTX. Nå er XC40 «bare» nummer fem og C40 nummer 14 på OFV-listen.
Enda bedre går det i år med XC40 på tredjeplass og andre om den summeres sammen med kupevarianten. Så det er bare å bøye seg for Volvos kompaktbilinnsats.
I historisk sammenheng er XC40 så langt landets 15. mest valgte elbil.
Det forklarer hvorfor Volvo ønsker å holde trykket oppe på de minste modellene i Norge inntil nye og mer attraktive varianter avsløres i Göteborg.
Fra for- til bakhjulsdrift
De minimale innvendige endringene på 2024-utgavene kompenseres med fullstendig fornyelse av drivlinjen og endringer i batterikjemien som i sum gir mer rekkevidde.
Volvo er trolig eneste produsent i verden som midt i en modells levetid har skiftet fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift
Volvo er trolig eneste produsent i verden som midt i en modells levetid har skiftet fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift, og det etter 25 år med bare forhjuls/firehjulsdrift.
Uten betydelige plattformendringer har dette vært mulig på grunn av firehjulsdriften. Motorene utviklet Volvo selv, men de produseres i Kina.
Før var de to Volvoene i prinsippet utstyrt med like motorer foran og bak, med effektstyring av motorkraften.
Mer rekkevidde
Fra og med 2024-modellene yter motoren bak i standard rekkeviddeutførelse 238 hk, er knyttet til netto 70 kWt batteripakke som i XC40 øker rekkevidden til 464 km, opp rundt 50 km fra utgående modell. Legg til 11 km mer i C40 på grunn av lavere luftmotstand.
I Extended Range-varianten økes motoreffekten til 252 hk, batterikapasiteten til netto 79 kWt og rekkevidden til 570 kilometer for XC40 og 578 km i C40.
Firehjulsdriftvarianten har samme effekt som utgående modell, 408 hk, men nå med 258 hk på bakhjulene og 150 hk på forhjulene. Kun stor batteripakke blir tilgjengelig her med 535 WLTP-kilometer som oppgitt rekkevidde.
Motoren bak er en permanent magnet, den foran asynkron.
– Den asynkrone gir liten friksjon og bedre forbrukstall, har en boosterfunksjon og kobles bare inn ved behov, så også den firehjulsdrevne varianten drives primært via bakhjulene, sier motorproduksjonssjef Johan Andersson.
Skal gjenbrukes
Det betyr igjen at C40/CX40 aldri kun kan være forhjulsdrevet. Ei heller kan føreren påvirke energifordelingen. Den styres av bilens elektronikk for å optimalisere veigrep mot komfort.
De samme motorene blir å finne i Volvos nye flaggskip, EX 90, som ventes på veien i Norge omtrent på denne tiden neste år.
Enda bedre går det i år med XC40 på tredjeplass og andre om den summeres sammen med kupevarianten. Så det er bare å bøye seg for Volvos kompaktbilinnsats
Endring av drivlinjen påvirker også vektfordelingen som går fra 54/46 til 47/53. I tillegg flyttes mer vekt bakover under akselerasjon. Vektendringen gir ikke bare bedre kjøredynamikk, men også bedre framkommelighet på vanskelig føre, forteller Carl Sandberg, ansvarlig for bilens dynamikk.
200 kW ladefart
Rekkeviddeøkningen er viktig for å holde følge med konkurrenter med stadig forbedret rekkevidde. I tillegg til økt rekkevidde endres også ladefarten på den største batteripakken fra 150 til 200 kW hvilket betyr lading, riktignok under optimale forhold, fra 10 til 80 prosent kapasitet på 28 minutter. Endret batterikjemi i kombinasjon med elektronikk har gjort dette mulig.
Hvordan fungerer så forandringene ute på veien?
I utgangspunktet merkes kun at bilen setter seg litt mer a la BMW 3-serie når den presses. Fordi 40-bilene har én pedals funksjon som standard kan den firehjulsdrevne, på grunn av akselerasjonskraften (0-100 km/t går unna på 4,9 sekunder), kun med bruk av én pedal kjøres ganske underholdene når veiene inviterer til det.
Ull framfor skinn
Volvo evner å kombinere sportslighet med god komfort, ja, setene foran er fortsatt blant klassens beste å sitte i. Ullstoffet som erstatter skinnet i seter og dørpaneler gir sammen med det forholdsvis enkle og glatte utseendet det nøkterne preget Volvo ofte i et samlebegrep kaller nordisk design.
BEV-utgavene av C40/XC40 produseres både i Belgia og Kina. Primært selges kun de europeisk bygde variantene i Norge.
OPPSUMMERT
Et liten endring for kundene, en stor endring for Volvo – for å holde liv i en storselger i noen år til.
Volvo C40/XC40 Recharge
C40 | XC40 | |
Pris 238 hk SR fra | Kr. 502 600 | Kr. 488 200 |
Pris 252 hk LR fra | Kr. 552 100 | Kr. 510 000 |
Pris 408 hk AWD | Kr. 603 200 | Kr. 560 000 |
Dimensjoner (L/B/H) | 444/187/159 cm | 444/186/165 cm |
Akselavstand | 270 cm | 270 cm |
Bagasjerom bak | 413 - 1 205 liter | 419 - 1 328 liter |
Bagasjerom foran | 31 liter | 31 liter |
Tilhengervekt | 1 800/1 500 kg | 1 800/1 500 kg |
Bilvekt | 2 065 - 2 185 kg | 2 034 - 2 170 kg |
Nyttelast | 395 - 435 kg | 436 - 480 kg |
Garanti/km | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Kilde: Produsent/OFV |
Nøkkeldata
Motor | 0-100 km/t | Toppfart | Energiforbruk | Batteri | Rekkevidde (WLTP) | AC/DC ladefart | |
C40 RWD | 238 hk/420 Nm | 7,4 sek | 180 km/t | 16,5 kWt | 73/70 kWt | 475 km | 150/11 kW |
C40 RWD Extended Range | 252 hk/420 Nm | 7,4 sek | 180 km/t | 16,4 kWt | 82/79 kWt | 578 km | 200/11 kW |
C40 AWD | 408 hk/670 Nm | 4,9 sek | 180 km/t | 17,4 kWt | 82/79 kWt | 547 km | 200/11 kW |
XC40 RWD | 238 hk/420 Nm | 7,4 sek | 180 km/t | 16,8 kWt | 73/70 kWt | 464 km | 150/11 kW |
XC40 RWD Extended Range | 252 hk/420 Nm | 7,4 sek | 180 km/t | 16,7 kWt | 82/79 kWt | 570 km | 200/11 kW |
XC40 AWD | 408 hk/660 Nm | 4,9 sek | 180 km/t | 17,6 kWt | 82/79 kWt | 535 km | 200/11 kW |