Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid
Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid

Citroën sikter høyere

Med elektrifiserte modeller, sikter Citroën mot en tredobling av bilvolumet i Norge neste år. Først ut er ladehybride C5 Aircross.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020.

C5 Aircross er uten tvil Citroëns mest kjøpte bilmodell Norge i år, men volumet er lite for et merke som på seks år har krympet fra 1,9 til 0,9 prosent markedsandel.

Med elektrifisering av flere modeller på vei mot 2021, ser situasjonen langt lysere ut.

– Vi ser for oss en tredobling av volumet, er merkesjef Ole S. Nedenes klare beskjed, ved lanseringen av Citroëns første ladehybride modell. Det betyr i klartekst at C5 Aircross heretter blir å få kjøpt med stikkontakt, hele 225 hk motoreffekt og 55 kilometer rekkevidde.

SLIPPER AVGIFT
Fritaket for engangsavgift på grunn av det lave CO2-utslippet (forbruk 0,18 liter/mil) senker ikke prisen så mye at den undergår de rimeligste fossilvariantene av C5 Aircross, men nok til at Citroën rydder i modellutvalget på en slik måte at der kundene har mulighet til å velge elektrifisert framdrift, vil det bli lite fossilt å velge blant. Nedenes tror 70 prosent av Citroën-volumet i Norge neste år blir ladbare/batterielektriske modeller.

Det mest nærliggende spørsmålet å stille denne gang, vil likevel være hvorfor ikke Citroën like godt la inn firehjulsdrift på C5 Aircross, når bilen har formidable 23 centimeter i bakkeklaring og ser ut som en SUV? Teknologien er jo der allerede på konsernbrødrene Peugeot 3008/5008 og Opel Grandland, alle ladehybrider med den samme 1,6-literen og 180 bensinhester som basis.

FÆRRE KONKURRENTER
Importøren unnskylder seg med at siden så mange av de ladbare familie-SUV-ene allerede har AWD, slipper de unna med mindre konkurranse. Mon tro det, sju av ti som så langt i år har kjøpt ny SUV, valgte en med 4x4.

Nei, livet blir ikke enklere for de volumsmå fram mot jul, men det skal i det minste Citroën ha, at C5 Aircross vekker en smule oppsikt og unngår å havne i den grå massen av nesten like biler. C5 har sjarm, er usedvanlig lettkjørt, og oppleves langt fra så bred (1,86 meter) i trange bygater som den faktisk er.

DESIGN
De rektangulære elementene i eksempelvis baklysene og i dekoren foran og på sidene, gjentas inne i bilen uten at det løfter funksjonaliteten. Dessuten er heller ikke utformingen av brytere og knapper på DS-nivå, men det hadde jeg ikke forventet. Citroën skal i PSA-systemet være billigere og mer folkelig enn DS.

Citroën landet i C5 på tredelt seteløsning bak, hvor hver av de tre setene lengdereguleres individuelt, og midtsetets bredde nesten matcher i bredde med setene på hver side. For voksne fungerer normalt 40/20/40-deling bedre, men for barn er den ideell, og for en familie på fem helt optimal.

Med lengde på 4,50 meter og med inntil 460 liters bagasjerom før bakseteryggene legges ned, byr C5 Aircross på nok plass for de fleste familier.

55 KM REKKEVIDDE
13,2 kWt batteripakke skal holde til 55 kilometer utslippsfri kjøring, som alltid starter i batterimodus om det ikke er for kaldt (batteritemperatur under fem grader) eller annet program legges inn. Naturligvis kan bilen programmeres til hybrid og sport, og selvfølgelig til ren eldrift. Bensinmotoren lader opp batteripakken fra tom på rundt halvannen time, om det skulle være strengt nødvendig. Vegglading skjer med 3,7 kW, men kan utvides til det dobbelte.

Et blått lys under speilet som kan ses utenfra, lyser når bilen kjører utslippsfritt. Et slikt varsel kan bli fremtidig krav for å kjøre i nullutslippssoner.

En lynknapp tar deg til strømflytprogrammet på infotainmentskjermen.

Selv om ladehybriden drar på hele 340 kilo mer bilvekt enn dieselbroren, gjør systemeffekten på 225 hk/360 Nm naturlig nok C5 Aircross til en rask bil som heller ikke sinker trafikken på europeiske motorveier, den dagen det igjen blir lov å ferdes der uten karantenekrav ved tilbakekomst.

MEKANISK FJÆRING
Et av de historiske kjennetegnene ved Citroën, er komfort og teknologi. Og nettopp komfort byr C5 Aircross på i rikt monn, men likevel: Selv med spesielle puter i støtdemperne for å fange opp ujevnhetene, er det ganske langt fra Aircross til Citroëns hydrauliske fjæring, som døde med modellene C5/C6. Det er bare å innrømme at verden ikke alltid går framover.

Ladbar C5 Aircross koster i utstyrvarianten Feel 390.000 kroner. Legg gjerne på 30.000 kroner til Shine, som inkluderer det meste Citroën kan levere av utstyr, eksempelvis adaptiv cruisekontroll og bakluke som åpnes med en fotbevegelse.

Er så prisen god? Av de 13 ladbare folkehybridene jeg fant med kun forhjulsdrift i OFV-søket, finnes både dyrere og billigere varianter, men bare et par SUV-er som begge er dyrere.

VI SYNES
Annerledes SUV med mange praktiske løsninger, men hvorfor har den ikke firehjulsdrift?

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Citroën C5 Aircross Shine PHEV

Motor:

1598 ccm, R4, turbo

Effekt/moment:

180 hk - 250 Nm

Elmotor:

110 hk - 320 Nm

Systemeffekt:

225 hk - 360 Nm

Drivlinje:

8A, forhjulsdrift

0-100 km/t:

8,7 sek

Toppfart:

225 km/t

Batteri:

13,2 kWt

El-rekkevidde:

55 km

Bensinforbruk:

0,18 l/mil

CO2/NOx:

32 g/km - 15,5 mg/km

Mål LxBxH:

450/186/165 cm

Akselavstand:

273 cm

Bakkeklaring:

23,0 cm

Bagasjerom:

460 - 1510 kg

Egenvekt:

1770 kg

Tilhengervekt:

1300 kg

Euro NCAP

5 stjerner (2019)

Pris fra:

Kr. 390 000

Pris testbil:

Kr. 420 000

Garanti:

5 år/100 000 km

Batterigaranti:

8 år/160 000 km

Miljøklasse:

B

Powered by Labrador CMS