Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5
Citroën C5

Kraftig løft med C5

C5 er trolig Citroëns beste bil noensinne. Vi har kjørt den i Portugal.



Publisert Sist oppdatert

Den opplevde kvaliteten på den nye mellomklassebilen til Citroën er en kraftig forbedring fra utgående modell.

Drøye 300 kilometer bak rattet i C5 sedan med 137 hestekrefters dieselmotor, avslører en bil med komfort av høyeste klasse. Dette gjelder både sittekomfort, støynivå og veifølelse.

Bilen er lettkjørt, presis og har fått en design som ivaretar særpreget til den franske produsenten, samtidig som det er moderne og fremtidsrettet.

God plass

De tørre tallene viser at nye C5 er blant de aller største i klassen.

Den er knapt slått av Ford Mondeo på akselavstand og utvendig lengde. Uansett er det her snakk om millimeter. Resultatet er en kjøredoning som har god plass både foran, i baksetet og i kofferten.

Tradisjonen tro blir det både sedan og stasjonsvogn, sistnevnte på Citroënspråket kalt Tourer.

Begge bilene skulle etter planen lanseres på det norske markedet i mai, men på presentasjonen av bilen i Portugal tidligere denne uken ble det antydet at stasjonsvognen muligens blir en måned forsinket.

Uansett blir Tourer den mest solgte modellen i Norge. Anslagsvis 80 prosent av salget vil være av denne modellen, og trolig også med den minste motoren, en 1,6-liters diesel på 110 hestekrefter. Dette er trolig en motor som har mer enn nok krefter for de aller fleste.

Fem motorer

Internasjonalt blir C5 tilgjengelig med syv motoralternativer, mens man på det norske markedet nøyer seg med fem.

Dette er mer enn tilstrekkelig. Minste og viktigste motor blir altså den ”lille 1,6-liters oljebrenneren på 110 hestekrefter.

I tillegg kommer tre andre dieselvarianter på henholdsvis 138, 173 og 208 hestekrefter. For de som skal ha tennplugger under panseret, er alternativet en toliter på 143 gamper.

Prisene er i skrivende stund ikke klare, men blir trolig noe høyere enn på dagens modell. Det antydes også en prisforskjell på sedan og Tourer på et sted mellom 10.000 og 15.000 kroner.

Mer om nye C5 kan du lese i neste nummer av bladet Bil.

Powered by Labrador CMS