-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën C5
Den franske nykommeren tar en tøff utfordring, den vil måle seg mot Ford Mondeo, Peugeot 406 og Audi A4.
Først publisert i BIL 3 - 2001.
Citroëns konstruktører har skjult det godt, men C5 er ingen sedan – den er en kombikupé. Den store bakluken er hengslet i overkant av vinduet og skjuler en uvanlig stor lukeåpning med en minste bredde på 117 cm og største bredde på 129 cm. Dette kan vise seg å være et godt våpen for Citroën Norge, for kombikupéer har tradisjonelt stått sterkt på det norske markedet, selv om det er i kompaktklassen slike biler vanligvis er å finne. I mellomklassen får C5 langt mindre konkurranse akkurat på det punktet, og dessuten drøyer det ikke mange måneder før også stasjonsvognen er på plass – og i Norge handler det om stasjonsvogn når vi snakker om bestselgerne i mellomklassen. Mondeo og Passat ligger for eksempel på en stasjonsvognandel nær 70 prosent.
Et særtrekk ved bilen er at den er forholdsvis høy, utvendig er den faktisk 8 cm høyere enn Citroën Xantia. Dette gir seg likevel ikke tilsvarende utslag innvendig, spesielt i baksetet vil personer som er lange i overkroppen føle nærkontakt med taket. Citroën har nemlig brukt bilens rommelige takhøyde til å heve sittestillingen, og på den måten fått bedre benplass og god oversikt.
Storbilfølelse
Førerplassen gir virkelig en storbilfølelse. Interiør og dashbordutformingen bidrar sammen med den lange avstanden frem til frontruten til en følelse av lys og luft, og bilens bredde forsterker inntrykket av stor bil. I albuehøyde er det faktisk hele 154 cm mellom fordørene.
Da C5 introduseres i Norge 19. april, står fem motorer på programmet. En sjette motor kommer senere, den helt nye direkteinnsprøytede bensinmotoren 2.0 HPi med 143 hester og en forholdsvis flat dreiemomentkurve som topper seg på 192 Nm ved 4000 o/min. Allerede ved 2000 o/min byr den på 170 Nm.
Grunnmodellen holder seg under 250.000 kroner takket være en 1,8-liter og noe redusert utstyrsnivå. Denne motoren er den samme som sitter i Picasso. Med utstyrsnivå SX, som betyr et tillegg på 21.000 kroner, er du sikret blant annet antispinnsystem og automatisk klimaanlegg også i kombinasjon med 1,8-literen. Seks kollisjonsputer, tre hodestøtter bak, elektriske vindusheiser foran, elektriske sidespeil, tåkelys samt skiluke i bakseteryggen hører til standardutstyret på billigste versjon. Lyktespylere er standard bare på utstyrsnivå Exclusive, med andre ord bare sammen med V-sekseren. Her får du også Xenon-lys, regnsensor og elektronisk stabilitetsprogram, ESP, med på kjøpet.
Citroëns datastyrte hydrauliske fjæringssystem, som nå er videreutviklet og kalles Hydractive 3, hører til standardoppsettet på alle versjoner bortsett fra grunnmodellen med 1,8-liters motor. Systemet gir mulighet til selv å velge mellom to innstillinger, komfort og sport, hvorav sistnevnte naturlig nok gir fastere fjæring og mindre krenging, men den store nyheten som er innebygget i systemet er at bilens bakkeklaring automatisk varierer i forhold til hastigheten.
Senkes automatisk
Bilen beholder sin standard bakkeklaring ved hastigheter opp til 110 km/t – noe som betyr at denne delen av systemet bare har akademisk interesse på norske veier – ved høyere hastigheter senkes bilen 15 mm foran og 11 mm bak slik at stabiliteten bedres og luftmotstanden reduseres noe. Standardhøyden gjenopprettes automatisk når farten synker til 90 km/t. Når veistandarden er dårlig, vil bilen heve seg 13 mm så sant farten er lavere enn 70 km/t. Noen er kanskje skeptiske til holdbarheten av slike systemer, men Citroën har så gode erfaringer etter utprøvingen av Hydractive 3 at de garanterer at de første fem årene, eller 200.000 km, skal være vedlikeholdsfrie.
Det hydrauliske fjærings- og dempingssystemet bidrar til godt veigrep, samtidig som vårt første møte med bilen på spanske veier i februar ga signaler om at Citroën ikke har gått på akkord med kjøreegenskapene i sin nye bil. Det skal bli interessant å kjøre bilen under hjemlige forhold i sammenligning med Ford Mondeo, som er den konkurrenten vi i øyeblikket anser som ledende når det gjelder kjøreegenskaper.
DETTE ER CITROËN C5:
Lengde:Bredde:Høyde:Akselavstand:Bagasjevolum: