Citroën C5 X plug-in Hybrid 225 Shine Pack

Dronningen av Komfort

Den nye C5 X plug-in hybrid bærer Citroëns tradisjoner og verdier videre på sitt design og spesielle fjæringssystem. Når den i tillegg kan kjøres hel-elektrisk er du mer avslappet ved ankomst enn da du startet turen.

Publisert Sist oppdatert

Den som venter på noe godt og bløtt og deilig. Verdenslanseringen av denne bilen var i Spania, i Barcelona, i februar. Bilen skulle arrivere til Norge to måneder senere. Så ble det krig. Endelig kan Citroën C5 X kjøpes i butikken. Det skjer fra desember 2022.

Barcelona

Spanias høysletter ble valgt, fordi det er pent vær, svingete veier og dårlig asfalt. Citroën mener vel at Citroën C5 X hører hjemme der når de skal demonstrere de nyeste modellene. Det er atskillig verre i Norge, hvor knotete riksveier med enda dårligere asfaltdannelse og ytterligere små dårlige køer holder gjennomsnittsfarten nede på et irriterende lavt nivå. Det går på nervene løs.

Fartsdemperne i tettbygde strøk har så tette mellomrom, gjerne utslitt skarpe, at de sørger for at understell, fjærer og støtdemper-topper og -bunner får daglig juling, og slites ut. Da er det greit å kjøre Citroën C5 X, som for tiden er Citroëns største personbil.

Tallet står for størrelsen og akselavstanden, og for komfort-fjæring. I tillegg kan den kjøpes med ladbare batterier og hybrid fremdrift. Rolig. Avbalansert. Myk. Heleltrisk når du ønsker det,

Full pakke

En Citroën C5 X «avec tout», med alt utstyr, er forbausende rimelig. Den opplevde kvaliteten på innsiden er utmerket. Ergonomien er super. Jeg sitter godt, og blir i tillegg både oppvarmet, utluftet og massert.

Det er litt for langt til skjermen i midten, men den har noe jeg liker. Store firkantede symboler som du kan trykke på i 80 km/t uten å miste kontrollen på bilen.

At du trenger grunnleggende utdannelse i ulogisk bruk av datagrafikk og dens underliggende hemmelige menyer, er jeg vant med i alle dagens biler. Citroën C5 X er langt fra den verste, men du må lese bruksanvisningen.

Da er det godt å vite at bruksanvisningen til bilen er digitalisert og faktisk tilgjengelig via skjermen. Forutsatt at du finner den i menyen. Jeg prøvde ikke. Det finnes apper til mobilen, og du kan snakke med Dronning C5 X akkurat når det passer deg. Bruk knappen på rattet.

God sikt

Interiøret. Elegant og moderne. Meget gode seter, hvor de som kjører med T-skjorte kan klø seg på ryggen på grunn av den uødige men svært stilfulle tredoble sømmen i øvrekant av seteryggen.

Utsikten fra sjåførplassen er upåklagelig. Det er nesten slik at jeg etterspør Citroëns sedvanligheter fra 40 år tilbake i tid. Klok av skade gjør jeg det ikke. Men en liten detalj får meg til å smile. Den finnes sikkert i hele Stellantis-programmet. Når du kjører helelektrisk kan du vite at du gjør det, ikke fordi du har valgt det med den enkle fine knappen i midtkonsollen, men fordi det lyser i en liten blå diode på bakspeilet. En beskjed. Nå kjører du elektrisk. Herlig.

Og elektrisk. Gidder du å lade, som i denne bilen virkelig tar sin tid, er det rimelig god rekkevidde. De fleste vil kunne kjøre elektrisk til og fra jobb, barnehage, trening eller til det franske gourmet-baguette-kurset uten å gå tom for strøm. Da er bilen virkelig på sitt herligste. Stille. Bløt. Gud.

Flygende teppe

Kjøreegenskapene er nydelige, men da målt i komfort. Og ta deg tid til å lese dette, fordi dette er avansert god Citroën-tradisjon.

De benytter noe de kaller «Advanced Comfort fjæring», eller Aktiv Progressive Hydraulikk Cusions fjæringssystem. Demperne kan ikke bunne, verken oppover eller nedover, de dempes i siste liten.

Design?

Jeg har ved en anledning hatt gleden av å diskutere Citroën C5 X med sjefdesigneren. Det skjedde over en god chateau.

– Definer bilen selv, sa han.

– Den er helt klart ikke en SUV, sa jeg, selv om den er litt høyreist.

– Det er ikke meningen at du skal få beskjed av meg hva den er, sa franskmannen til meg, tror jeg.

– Den er heller ikke en CUV, og ikke en vanlig person-kombi-coupé, mente jeg.

– Absolutt ikke definerer det selv.

– Vet du ikke selv hva den er, spurte jeg igjen.

– Nei. Du bestemmer ce que c´est. Finn det ut sjæl!

Det var da jeg begynte å tegne, og jeg mente at det var for stort overheng foran. Nær én meter faktisk, men det er et overheng på 104 cm bak. Og han forklarer at vi må tenke på de bløte trafikkantene. Og videre at panseret har luft under seg. Panseret er en pute, men stålet så tynt, og at han derfor kunne forme det til bølger.

– Hva synes du om fronten, spør han? Chevron. Citroëns varemerke, symbol, tradisjon, designet inn i en moderne form, der også belysningen er med på å skape Citroëns identitet.

Han forklarte om den innvendige formgivningen, der «Chevron-ene» er skjult i hundretusenvis mønster, og at du ser etter så finner du identiteten.

Så er det også klart hos Citroën er en del av Stellantis, som også inneholder Peugeot, Fiat, Opel, Jeep, Alfa, Maserati og Chrysler. De må avfinne seg med å bruke mesteparten av et felles delelager.

Det er da jeg utfordrer ham med noe jeg mener er betimelig.

– Hvorfor finner jeg fremtidens 3D-dashbord i Peugeot når det skal være i Citroën?

Og han forklarer ganske enkelt.

– C´est la vie. Sånn er livet.

Deretter diskuterte vi bilarkitektur og jeg ble personlig til designsenteret for å komme med mine flotte meninger. Slik oppleves er den gode Chateauen, eller kanskje det ble tre, virkelig ganske relasjonsskapende - om jeg bare hadde erindret navnet hans...

Dette skal gi «et-flygende-teppe-effekt». Systemet er ikke nytt for denne bilen, men det virker kanskje best i denne Citroën-modellen. I praksis et adaptivt understell med tre forskjellige moduser, normal, komfort og sport.

Merker jeg forskjell? Absolutt. Bare at sport er sportslig på Citroëns vis, og dermed er ikke noen ganger rallyverdensmester med Citroën, Sebastién Loeb, utpekt som rådgiver.

Adaptivt

Og dette er litt spennende. Citroën Drive Plus med IVI HIGH DAB+ radio (jepp, det skal ikke være enkelt) og 3D-navigasjonskamera i frontruten, leser veibanen foran bilen og justerer individuelt til det som kommer til å skje når du kommer dit! Bravo.

Kumlokket du siktet mot er ikke likevel. Nesten. Det virker. Tror jeg. Hjulene er dessuten slett ikke overdrevne, noe som kanskje synes litt for godt i de store hulrommene mellom dekket og hjulbuen. Her benyttes konservative 19" alufelger med dekkdimensjonen 205/55 R19 og Michelin ePrimacy. Konklusjon. Komfort, komfort, komfort.

Det flygende teppe-understellet er meget godt på alle typer asfalt. Den spiser ujevnheter på en overbevisende måte. Jeg kjørte meg på et tidspunkt vill i de dype skoger. Så dypt at jeg så ulven i kvitøye (samt massevis av steinsopp og traktkantarell). Underlaget var vaskebrett-grus og dype dammer. Bilen oppførte seg eksemplarisk. Så bra at jeg på grunn av dårlig tid var nødt til å ta ut mine eminente rallyfører-egenskaper, påført og opplært av «ikke brems midt i svingen brems før svingen» John Haugland (jeg vet det John).

Utrolig nok var det på dette underlaget at bilen viste frem sine virkelig sportslige Loeb-egenskaper. Kanskje har han vært med på utviklingen likevel? Menn. For det er også et men her. Den dasker seg over fartsdempere slik bare et virkelig vått ullteppe vil gjøre hvis du entrer en slik for fort.

Forhjulsdrift med mye krefter hadde i fortiden, sytti-, åtti- og nittitallet for det meste, en tendens til såkalt torque-steer. Dreiemoment-styring. At bilen trekker fra side til side under heftig akselerasjon. Det er ikke problemet med Citroën C5 X.

Tenkepause

Derimot at når regnet høljer ned, og det er min tur inn i rundkjøringen, og at jeg gir masse gass, og så tenker bilen seg om, før den slipper 360 Nm dreiemoment løs på forhjulene inkludert Aktiv. . . . . . . . . . . . . . . . .Progressive Hydraulic Cusions fjæringssystem, og så klarer ikke dette understellet, sammen med ESP og antispinn og hele hjelpemiddelsentralen, å betjene ordren.

Kladang, sier det under bilen. Kladangkladangkladang!!! Jeg slipper gassen øyeblikkelig, men så må jeg jo gjennom rundkjøringen, og der kommer de andre bilene, så jeg er igjen. Kladangkladangkladang!!! Bilen hopper, som om Aktiv Progressive Hydraulic Cusions fjæringssystem er en hoppestokk.

Muligens er dette prisen jeg må betale for den utmerkede komforten. Hvis du derimot tar deg god tid inn i rundkjøringen, eller ikke stiller deg i feil fil på rødt lys når asfalten er våt, er bilen helt nydelig. Det finnes riktignok flere alternativ. Du kan enten være nitti år eller velge å kjøre bilen kun på tørr asfalt.

Konklusjon

Citroën C5 X er så beroligende at den kunne vært utdelt på blå resept for de mange av oss som blir nervesvake av å kjøre i kø på dårlig veidekke og i treg bytrafikk. Den kjører så elegant. Så stille. Så behagelig.

Og jeg har en følelse av på samme måte som med klassiske Citroën DS, CX, XM og C6, vil denne bilen fremtre som en nydelighet i fremtiden. En sånn, hvorfor kjøpte jeg ikke den? Ganske rimelig, i hvert fall med alt utstyret, for omtrent 600 000 kroner.

Det er en ting eller å plukke på. Jeg ønsket meg at den elektriske motoren ville gitt bilen firehjulsdrift, men hva skal de med det i Paris? Du må lære deg bilen, som med alle andre. Designen. Du må lære deg den også. Men alt i alt, en fin bil. Og når du kjører den fortelles det en historie om deg selv, og at du faktisk har tatt dine egne veivalg.

Powered by Labrador CMS