-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Volvo C70 blir 2-i-1
Når Volvo i høst lanserer sin nye C70, får du både coupé og cabriolet i samme bil. Første halvår 2006 er den på plass hos norske Volvo-forhandlere.
"Vi har lykkes i å skape en flott cabriolet, som med kun et enkelt trykk kan forvandles til en like så elegant coupé. Kunden får altså to biler i én, og som samtidig har plass til fire voksne," sier Hans-Olov Olsson, administrerende direktør i Volvo.
Fokus på sikkerhet
Den nye C70 er i følge Volvo en av de absolutt sikreste cabrioleter på markedet - både når det gjelder passiv og aktiv sikkerhet. Bilens spesielle karosseristruktur og flere andre løsninger er unike for cabriolet-segmentet. Først og fremst kompenserer forsterkninger og sofistikert teknikk for mangelen på fast tak.
En spennende nyskapning er den nye løsningen med kollisjonsgardin. Siden gardinene ikke kan monteres i taket som i de øvrige Volvo-modellene, er de her montert i dørene og aktiveres derfor nedenfra og opp langs ruten. Denne nye løsningen gir en vesentlig økning av sikkerheten i åpne biler, hvis de utsettes for en sidekollisjon.
Samtidig er kollisjonsgardinene utformet slik at de er ekstra stive. Dermed kan de holde seg oppe, så de bedre beskytter passasjerenes hoder. Dessuten siver luften langsommere ut av gardinene, slik at de også beskytter passasjerene, hvis bilen ruller rundt. En slik løsning er ikke hittil sett i bilverdenen.
Stivere
Den spesielle karosseristrukturen bidrar ikke bare til bilens høye sikkerhetsnivå, men også til karosseriets store vridningsstabilitet. Faktisk er den dobbelt så høy som i forgjengeren, og når taket er oppe, økes vridningsstabiliteten med ytterligere 10-15 prosent. Det kan trenges, for dagens C70 har et svært mykt chassis.
Den nye Volvo C70 kan ved introduksjonen leveres med tre motorvarianter. Raskest er den femsylindrede, turboladede 2.5 T5 med 220 hk og et maksimalt dreiemoment på 320 Nm. Til denne kommer dessuten de to 2,4-liters bensinmotorene på henholdsvis 170 hk og 140 hk. Senere i 2006 kommer den nye Volvo C70 også med en femsylindret dieselmotor på 2,4 liter og 180 hk.
Italiensk hjelp
Mens gamle C70 ble utviklet og produsert i samarbeid med briten Tom Walkinshaw (som gikk på en solid smell da hans F1-team, Arrows, gikk konkurs), er det italienske Pininfarina som er samarbeidspartner på den nye. Produksjonen skal fortsatt skje i Uddevalla.
Første generasjon av Volvo C70 hadde sitt beste salgsår i 2004 med et samlet salg på rundt 8.000 biler. Målet for den nye C70 er betydelig høyere.
"Vår nye C70 er en av de første cabrioleter i luksussegmentet med både metall foldetak og plass til fire voksne. Vi tror, at denne kombinasjonen vil være meget attraktiv for kundene. Derfor regner vi med mer enn en fordobling av salget sammenlignet med forgjengeren," slutter administrerende direktør Hans-Olov Olsson.