-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Norges minste cabriolet
Blir Audi A3 eller BMW 2-serie for stort, fins det alternativer. Som for eksempel den kommende Smart Fortwo cabrio.
269 cm!
Det er lengden på det som må være Norges minste cabriolet, når nye Smart Fortwo cabrio ankommer landet utpå nyåret.
Hadde Robert Wadlow levd i dag, ville han vært lengre enn bilen …
Likevel; liten bil betyr ofte stor moro, og det tror jeg Smarts nye toppløse også kan levere.
To motorvalg, begge lavt plassert i hekken på bilen, blir tilgjengelig fra start:
- 1 liter, 3 sylindre, 71 hestekrefter
- 0,9 liter turbo, 3 sylindre, 90 hestekrefter
Ingen av disse vil gi noe veldig skyv i ryggen – 90-hesteren bruker 10,8 sekunder til 100 – men den korte akselavstanden og minimale svingradiusen bidrar til en litt annerledes kjøreopplevelse.
Når Smart nå også kan leveres med skikkelige girkasser (mangelvare på forrige generasjon …) må vi vel nesten kunne si å ha en ultimat by-cabriolet?
Selve takløsningen er ikke helt ukjent for de som kjenner til forrige generasjon. Stofftaket (med oppvarmet bakrute i glass) skrelles bakover, og legges på bakluka i fullt nedfelt posisjon.
Alternativt kan man bruke taket som et soltak, og bare åpne litt – også i full fart.
Og for full åpning må takstolpene tas av (flere som får grøss til Citroën C3 Pluriel?), men heldigvis kan de legges pent i dedikerte spor på innsiden av bakluka.
En Brabus-variant av den vanlige Fortwo er godt på vei, og elektrisk utgave ryktes til 2017.
Da blir det enda flere grunner til å glede seg til takløs Smart.
Smart Fortwo cabrio skal vises på Frankfurt-utstillingen denne uken, og er ventet å komme på veien i februar.
(Tall i parentes er med automatgir)
Se full oversikt over Frankfurt-nyhetene her.
Variant: | 71 hk | 90 hk |
Motor | 999 cm³, R3 bensin | 898 cm³, R3 bensinturbo |
Effekt/moment | 71 hk/91 Nm | 90 hk/135 Nm |
Bensinforbruk | 0,43 l/mil (0,43 l/mil) | 0,43 l/mil (0,42 l/mil) |
CO2-utslipp | 99 g/km (99) | 99 g/km (97) |
Akselerasjon 0-100 km/t | 14,9 sek. (15,5) | 10,8 sek. (11,7) |
Toppfart | 151 km/t (151) | 155 km/t (155) |