Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq
Cadillac Provoq

Ren Cadillac

Provoq er Cadillacs bidrag til renere luft. Men foreløpig er den kun et luftslott.



Publisert Sist oppdatert

Crossover

Den er en hydrogendrevet brenselcelle som sørger for at Provoq kan forlytte seg, og bilen er bare ett av mange GM-eksempler på alternative drivlinjer på den kommende Detroit-utstillingen. Konseptbilen faller inn i den romslige betegnelsen crossover, og den har flere av Cadillacs karakteristiske særtrekk.

Akselavstanden er 280 cm og bilens totale lengde 483 cm. På amerikansk betyr det mid-size. Plattform og en rekke komponenter kan deles med Saab 9-4X dersom disse to modellene etter hvert går fra konsept- til produksjons-stadiet.

Les om Saab 9-4X her

Hydrogen og strøm

Provoq har GM’s femte generasjon brenselcelle, og sammenlignet med forgjengeren er størrelsen på denne redusert med en tredel. En 70 kW elektrisk motor driver forhjulene mens hvert av bakhjulene drives av en 30 kW motor. Det gir bilen en 0-100-aks på 8,5 sekunder og en potensiell toppfart på 160 km/t.

Hydrogenet lagres i to 10.000 psi trykktanker – hver med en kapasitet på 6 kg. I tillegg kan lithium-batteriene lades fra strømnettet slik at du starter hver morgen med fulle batterier.

Det er ikke utenkelig at en bil med Provoqs linjer finner veien til samlebåndet, men da med langt mer tradisjonelle drivlinjer enn denne prototypen er utstyrt med.

GM-fabrikken i Mexico som skal stå for produksjonen av Saab 9-4X, tar nok gjerne på seg å bygge en Cadillac på samme bånd.

Powered by Labrador CMS