-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Cadillac ikke lenger Opel
Ikke bare vinker Cadillac farvel til alle Opel Omega-detaljer, når de nå lanserer avløseren til nedturbilen Catera. De pusser også rustninger og våpen og hiver seg ut i krigen der ute i markedet. Nr. 6 blant luksusbiler i USA har vært en skam lenge nok nå.
Nå skal jeg ikke si noe om hvordan den nye CTS ser ut, så langt har jeg bare sett den på bilder, men det er helt klart at den savner barberblad-skarpheten fra, særlig, Evoq og Imaj. Men dette var to helt europeiske biler, Simon Cox med god hjelp av nordmannen (nå hos Lincoln) Per Ivar Selvaag gjorde dem fra sitt lille studio i Birmingham.
Sannsynligvis er dette med design svært viktig for Cadillac. Den nye Cadillac-revolusjonen må være design-ledet, teknologisk er det ingen vits i å utfordre segment-lederen Lexus eller biler som de største Mercedeser og BMWer. At GM velger å lansere denne 2003-modellen allerede nå har kun med design å gjøre. Den skal vises for første gang på prestisje-gressplenen på Pebble Beach den 18. august, og der er det ikke hestekrefter eller dimensjonene på chipsen som teller, der er det bare snakk om stil. Og Generalen, som har ansatt 100 nye designere de siste tre årene (derav 30 toppnavn fra Europa) snakker nesten bare stil når de snakker om denne nye modellen.
Vi skal imidlertid ikke se bort fra at den er bygget på GMs nye globale Sigma-plattform, (i CTS-utgave blir den bakhjulsdrevet) som også kommer til å være fundament for mange andre spennende produkter, fra SAAB til Corvette, og ikke glemme at 3,2 liters V6 motoren med 52 grader mellom blokkene nesten ikke har noe med den problematiske Catera-motoren å gjøre.
I 1998 ramlet Cadillac fra topp-posisjonen blant luksusbiler i USA. Årsaken het Lexus. Og det fallet var brått. I dag er nobel-merket på sjetteplass! Med CTS begynner den tøffe klatreturen oppover igjen. Så langt har Generalen svidd av mer enn 4 milliarder dollars for å utvikle CTS og tre andre brødre: en luksuslimo, en firehjulsdrevet SUV og en Seville-erstatter.
Nå er det imidlertid ingen som tror at CTS skal få dem tilbake på toppen. Konkurrenter som Lexus, Mercedes og BMW ser nå i retning av 200 – 300.000 årlige salg i USA, CTS skal selge 30.000 det første året. Men selv det beskjedne målet er en seier. Omega-basert Catera solgte aldri over 25.000 pr år, i fjor var den nede på 17.500. Og mens Catera i realiteten var en tysk bil eksportert til USA blir CTS en hel-amerikansk bil som skal eksporteres til resten av verden, sågar med høyreratt til de markedene som vil ha det.
Det er meget sannsynlig at GM vil ta med seg denne bilen til Frankfurt i september. Da skal jeg fortelle hvor vellykket den er i stil-avdelingen. Uansett er den en viktig bil. Den er starten på det som enten blir Cadillacs nye vår, eller Cadillacs endelige undergang.