Cadillac BLS

Cadillac BLS

Cadillac BLS

Cadillac BLS

Cadillac BLS

Cadillac BLS

Cadillac BLS

Cadillac BLS

Cadillac BLS

Cadillac BLS

Cadillac BLS

BLS-lansering i Geneve

Her er CadiSaaben, BLS er navnet

Kan man kalle en bil BLS? Åpenbart. Cadillac BLS! Det er i hvert fall navnet på Euro-Cadillacen som ble vist på en meget hemmelig session i Amsterdam forrige uke. Nå kan vi endelig vise den.

Publisert Sist oppdatert

OPPDATERT MED NYE BILDER OG VIDEO 28/2-2005

Det er på Geneveutstillingen dette automobilparadokset skal presenteres for første gang.

Paradoks?

Ja, for en Cadillac skal ikke være europeisk, den skal være svær, glinsende og amerikansk. En Cadillac skal stå på egne hjul og ikke være bygget på noe helt annet. Og en Saab skal også være såpass spesiell at den ikke skal kunne morfes inn i noe annet, i hvert fall ikke inn i en wannabe Cadillac-ham.

Hva dette egentlig blir for noe kan vi vanskelig si før vi ser markedsplaner, posisjonering, priser, og før vi får kjørt den. Men hva høres dette ut som? En ren europeisk Cadillac, bygget i Sverige og kun for det europeiske markedet. Epsilon-plattformen ligger under, den samme som Saab 9-3 bygges på.

Saab-biten betyr at dette er en Cadillac som er lett å levere med rattet på høyre side, og det britiske markedet regnes som viktig. Denne bilen regnes også som viktig, GM sier at den vil hjelpe dem å nå 20.000 salg i året i Europa i 2010 i stedet for det gamle salgsmålet fra et par år tilbake da målet lå på 10.000.

Saab betyr også at her vil Cadillac endelig vil kunne by på dieselalternativer. Denne skal komme med 1,9 liter turbofireren og 2,8 liters V6. Med bensin på tanken kan man enten velge 2 liters firer eller 2,8 liters V6. Men GM sier foreløpig ikke noe om hvor mange hestekrefter som skal chippes ut av disse motorene. Det bør jo bli litt mer enn hos Saab, for mens Saab bare er premium skal denne modellen åpenbart bli Premium. En lengde på 467 cm er det eneste utvendige målet vi foreløpig kjenner, det er noen få cm over 9-3.

Selv om alt under er ren Saab (eller Opel Vectra – prøv å fortell det til den stolte Cadillac-kjøperen) er det ingen grunn til å krangle med Chip Thole om hva han har gjort. Han kvitterte ut sin første Cadillac-jobb da han sto som ansvarlig på Evoq, Detroit 1999. Denne er like utvilsomt en Cadillac etter de siste årenes Art and Science design tema. Tøffe lykter, barberblad-skarpe kanter, en grill som ikke etterlater noen tvil. Og samtidig litt kileform som antyder at det skal gå unna.

Det vil nok også gå unna på en annen måte enn i en Saab. Akkurat som at denne modellen ikke har en eneste karosseriplate felles med noen andre biler, regner man med at også opphengningen er orientert i en helt annen retning enn Saabs. Komfort bør nok få en høyere prioritet her. Interiøret indikerer i hvert fall komfort, med skinn og Bose og touchscreen og Bluetooth. Børsta aluminium, tre-eket ratt og hvitt på svart analoginstrumenter hører også med.

Utvalgte norske forhandlere som fikk se bilen i januar var begeistret, men importøren er forsiktig. I forrige uke sa Bergheim Support AS til BilNorge.no at ”dersom alt klaffet (diesel, pris – blant annet) regnet de med å selge ca. 100 av den det første året. Den ventes på markedet april neste år. Og med et antydet salg på 10-15.000 pr. år i Europa, vil den ikke påføre Trollhättan så veldig store ekstra volumer – hvis det nå er der den skal produseres da.

Men BLS? Cadillac BLS. Jeg får det liksom ikke til å stemme. Dessuten må jeg nok også glemme Cadillacs eldgamle, stolte faneskrift: ”Standard of the World”. Ikke er det mye World over denne modellen. Men vi får håpe på i hvert fall et minimum av standard.

Powered by Labrador CMS