Callum Skye

Callum Skye

Velkledd uansett hvor

Ian Callums var ikke der da Range Rover debuterte. Men han har levd med den i 20 år, først hos Jaguar, deretter hos Land/Range Rover, frem til han ble kastet ut for noen år siden.

Hvis jeg sier Aston Martin Vanquish og den siste XK og F-Type og F & I-Pace, bare for å bli ferdig med det, kan vi vel være enige om at Ian Callum har peiling på bildesign.

Men det var åpenbart ikke kvalifikasjoner gode nok for intern-politikerne hos Jaguar Land Rover som skal imitere Bentley, og finne opp luksus på nytt.

Ivrig anført av gruppens design-head-honcho, Gerry McGovern, som har snakket ned all tidligere design og har lovet oss noe helt fantastisk som ingen, aller minst forhandlerne, skjønner noe av.

Glem det.

Ny start

Ian Callum forsvant, fikk med seg en annen av de talentfulle folkene – Julian Thomson.

Julian, mannen bak Lotus Elise, var Callums de facto nestkommanderende hos JLR og holdt ut bare et halvt år etter at sjefen forsvant. Han slo leir hos Callum noen måneder mens han ventet på å ta over GMs nye designsfilial i England, og klarte et nydelig konsept på vegne av noen batteriprodusenter før han måtte videre

Callum har i mellomtiden gjort noen møbler, frisket opp en og annen Jaguar og en Aston Martin eller to – men ennå ikke bygget egen bil, før nå.

Foreløpig vet vi ikke stort annet enn det vi ser fra disse bildene. Men de ledsages av Callum sitt løfte om at med 2+2 SKYE skal han bygge verdens vakreste multi-terreng kjøretøy.

Vakkert kommer som kjent an på øynene som ser, men det er ikke mange som bør krangle her.

Minimalisme

Med denne bilens harmoniske loop, med karbon-fiber chassiset på utsiden – som en første generasjon Smart – og så lite karosseri som mulig.

Men samtidig har han klart å legge til organiske, harmoniske former front og hekk pluss flater som gjør at dette er blitt en bil som har skapt et helt nytt segment i en uoversiktlig bilverden.

At han også har bygget inn genuine terrengegenskaper, store hjul, lang fjæringsvei og flere motorer med avansert momentfordeling, samtidig som han har holdt det hele nede på 1150 kg, gir en helt ny definisjon av batterielektriske terreng-kapable biler.

Batteri på 42 kWt skal gi nesten 300 km rekkevidde. Vi snakker altså ikke de lange ekspedisjoners biler, men den stilige utflukten med piknik i naturen.

(saken fortsetter)

Callum Skye
Callum Skye
Callum Skye
Callum Skye
Callum Skye
Callum Skye
Callum Skye
Callum Skye

Erfarent team

Nå er dette meget mer enn bare de første styling-forsøkene på en ny ide. Han har med seg flere gamle kolleger som både kan markedsføring og økonomi og ikke minst teknikk.

Adam Donne, som nå igjen bruker sitt fulle navn – Donfrancesco – har vært med Callum både hos Aston Martin og i hele JLR-tiden der han var sjef for Special Commmissions and Bespoke Engineering.

Det vil si at det var han som ble tilkalt når spesialønskene til de mest krevende kundene skulle oppfylles.

Nå er han teknisk sjef hos Callum Designs og lover et unikt kompromiss mellom terrengegenskaper og komfort.

Planlegger produksjon

Om noen vil kunne sjekke det i praksis?

Ian Callum sier at de planlegger produksjon og at SKYE går gjennom prototype-testing i disse dagene.

Han regner med å slippe spesifikasjoner – og priser – for både on- og off-road versjoner i løpet av neste år og at det da også skal åpnes for bestillinger.

Jeg kjenner to Jaguar-forhandlere som allerede har sagt at de godt kunne tenke seg å selge denne og som mener at dette ville være med på å heve Jaguars image.

Powered by Labrador CMS