-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Chevrolet ´98: Ny Camaro og luftig Corvette
Chevrolets sportsbiler fikk mest oppmerksomhet da GM inviterte til prøvekjøring av 1998- modeller i Phoenix, Arizona.
Først publisert i BIL 12 - 1997.
Vi har tidligere omtalt Corvette C5 i Bil. I Arizona var det Corvette Convertible vi fikk stifte bekjentskap med. En prøvetur gjør at jeg kan tro på GMs påstand om at Corvette er den stiveste åpne bilen på markedet. På den ujevne fjellveien som inngikk i testruten GM hadde lagt opp, var det ingen merkbar vridning, knirking eller andre unoter å høre i svingene. Corvette er bygd rundt en kraftig sentertunnel som sammen med stålrør stiver opp karosseriet. I gulvet har Chevrolet tatt i bruk en sandwichkonstruksjon med balsatre og aluminium, en konstruksjon som ifølge GM er både lettere og stivere enn om de hadde brukt kunstfiber.
Convertible har et tak bygget over en magnesiumramme og det er foret på innsiden. Siden taket er svært lett, er det enkelt å legge ned selv om det må gjøres manuelt. Hele operasjonen tar 10-15 sekunder. Taket forsvinner helt ned i karosseriet. Her er det ingen stor tøyklump bak setene som ødelegger profilen på bilen. For første gang er Corvette Convertible utstyrt med et skikkelig bagasjerom. 314 liter med taket nede, 394 liter med taket oppe.
Nær 50-50 vektfordeling, automatkasse og elektronisk antispinnregulering sørger for hurtig og sikker framferd. Skrus antispinnreguleringen av, er det krefter nok til en rask spinn hvis høyrefoten blir for tung. Sekstrinns manuell gearkasse er ekstrautstyr. V-åtteren på 5,7 liter er relativt ukomplisert, men råsterk. Fem sekunder holder for å nå 100 km/t og toppfarten er 270 km/t. Med taket nede høres romlingen fra motoren godt, men til sportsbil å være er lyden snill. Vind i håret blir ikke et problem før 110 km/t, og med taket oppe er heller ikke vindstøyen særlig sjenerende så lenge en holder seg til lovlig motorveifart. Kjørekomforten er upåklagelig selv med den regulerbare fjæringen satt til performance. Corvette blir neppe noen storselger i Norge med en pris på nærmere 1,3 millioner kroner.
Ny Camaro
Chevrolet Camaro har fått helt nytt utseende for 1998, og har nå en snute dominert av et stort luftinntak og lave lykter, noe som gir bilen et mer aggressivt utseende. Camaro er i USA en rimelig lillebror til Corvette. Og da er det motorstørrelsen det er snakk om. For Camaro er en stor bil, nærmere 4,9 meter lang. Under panseret sitter derimot "bare" en V-sekser på 3,8 liter og 193 hk. Men det går likevel fort fremover når jeg trår på gassen. I motsetning til Corvette har ikke Camaro en jevn fordeling av vekten, og i svingkjøring merker en at bakenden er lett.
Hvis en V-sekser høres for puslete ut i en amerikansk muskelbil, så finnes Z28 med LS1 motoren fra Corvette. Riktignok med bare 288 hk. Camaro får du både som kupé, T-topp og kabriolet. Som i Corvette forsvinner taket helt ute av syne når det er nede, men i Camaro gjør elektriske motorer jobben for deg.
Interiøret er sort og ikke så veldig spennende. Setene er tilpasset litt brede amerikanere og gir noe dårlig sidestøtte. Som vanlig på amerikanske biler, er det lite som mangler på utstyrsfronten. Automatisk klimaanlegg er standard. Det samme er et stereoanlegg med krefter i stil med resten av bilen.
Pris: ca. 600.000 kroner.