-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Camry 2.2
Selv om Camry har fornyet seg, er ikke dette bilen som folk snur seg etter. Utseendet er elegant og sjåføren lever en ukomplisert tilværelse bak rattet. Dette er bilen for den som vil ha et rommelig og pålitelig transportmiddel.
Først publisert i BIL 3 -1997.
Det er trygt og greit å sette seg inn bak rattet på den nye Camry. I god Toyotatradisjon er det lett å finne seg til rette og lett å finne en god kjørestilling. Høydejusteringen av setet fungerer slik at vinkelen på sitteputen forandres. Senkes setet i forkant, går det opp i bakkant og omvendt. Sammen med høydejusteringen av rattet gir dette en behagelig "arbeidsstilling" og det er lagt inn rommelige justeringsmonn i både setet og rattet.
Når vi hevder at den nye Toyota Camry ikke er spesielt iøynefallende, gjelder det både eksteriør og interiør. Den har elegante linjer utvendig, men er ikke oppsiktsvekkende. Innvendig finner vi et dashbord som er diskret og funksjonelt, men kjedelig. Med fare for å bli beskyldt for å legge vekt på uvesentlige detaljer, vil vi hevde at dashbord-design er et salgsargument på lik linje med utvendig design. Toyota er selvfølgelig klar over det, men de har valgt å legge seg på den diskrete linjen. Men rett skal være rett; det er mange som vil sette pris på at det nå er lagt inn treimitasjoner i midtkonsollen, for dette gir en vellykket kontrast til det gråfargete dashbordet.
Ukomplisert kjøring
Betegnelsen "anonym" kan også være passende på bilens kjøreegenskaper: Greit, forutsigbart og ukomplisert. Sånn sett er dette bilen for den som vil ha et pålitelig transportmiddel, mer enn utfordrende kjøreopplevelser. Riktignok kan bilen by på overraskelser i form av understyring på glatt underlag, men det har mer med kombinasjonen av piggfrie dekk, bilens tyngde og naturlover å gjøre. På tørt føre er styringen nøytral, forutsigbar og lett å kontrollere.
Motoren byr på sitt beste ved forholdsvis høye turtall. Ytelsen når sitt høydepunkt ved 5200 omdreininger og trekkraften er på topp ved 4200. Derfor kan gearspaken med fordel brukes aktivt hvis man vil holde jevn flyt i kjøringen ved vekslende hastigheter. For eksempel ligger turtallet på 2200 omdreininger når du holder 80 km/t i femtegear. Ved akselerasjon ut av en 60-sone kan det dermed være naturlig å geare ned, gjerne til tredje.
Det er god støydemping mot motoren. På vår prøvebil med piggfrie Goodyear UG 5-dekk var det noe hjulstøy ved kjøring på bar asfalt. På småhumpete og dårlig vei var det noe støy fra hjulopphenget. Dette, sammen med at fjæringen føles litt for butt, gjør at vi ikke får den riktige "storbilflyten" i kjøringen.
Bra utstyrsnivå
Bagasjerommet er rommelig og forholdsvis lett å utnytte maksimalt, selv om bagasjen må pakkes med litt omtanke på grunn av at bagasjelokkbøylene stjeler noe av plassen. Hvis tre personer skal på skitur er det ikke behov for takstativ, for når bakseteryggen er delbar i 60/40-forhold er det ingen problemer å legge inn for eksempel tre par ski og staver gjennom den minste åpningen – og fortsatt ha plass til et par-tre ryggsekker i bagasjerommet. Men jeg savner innvendig håndtak i bagasjelokket, noe som er standardutstyr på langt billigere biler.
Ellers kan bilen skilte med en imponerende liste av standardutstyr. Klimaanlegg, ABSbremser, to kollisjonsputer, automatiske beltestrammere foran, høydejusterbare hovedlys og utvendig temperaturmåler er noe av det som Camry-eieren vil sette pris på.
I januarkulden på Østlandet fikk jeg god anledning til å konstatere at det er bra kapasitet på varmeanlegget. Riktignok krever det litt tilvenning å finne den riktige innstillingen på det digitale panelet, men etter å ha prøvd meg frem et par ganger blir det både jevn og nok varme i kupeen. Det er nærliggende å bruke denne beskrivelsen av varmeanlegget som et speilbilde av hele bilen: Tilstrekkelig og ukomplisert.
TOYOTA CAMRY 2.2:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 2164 ccm. 96 kW (131 hk) v/5200 o/min. 196 Nm v/4200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak, ABS.
Dekk: 205/65HR15.
Mål: Lengde: 476,5 cm. Bredde: 178,5 cm. Høyde: 143 cm. Akselavstand: 267,0 cm. Sporvidde f/b: 154,5/152,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1460 kg. Tillatt totalvekt: 1860 kg.
Volum: Bagasjerom: 518 liter (VDA). Tank: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 10,4 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk by (EU-97): 1,22 l/mil
Forbruk landevei (EU-97): 0,69 l/mil
Forbruk gjennomsnitt (EU-97): 0,88 l/mil
Pris: kr 307.800,-