Toyota Camry

Toyota har lave ambisjoner for flaggskipet Camry i Norge. Selv kaller de Camry en nisjebil. Det er det ingen grunn til selv om den er litt kjedelig.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 12 - 2001.

Camry er konstruert og designet med ett marked for øyet, nemlig USA. Importøren har tatt konsekvensen av dette, og har et salgsmål på bare 400 biler i året med nye Camry. Målsettingen burde kanskje være høyere selv om dette ikke er en veldig spennende bil. Toyota har et meget godt rykte i Norge, og det burde de kanskje utnytte bedre.

Camry leveres ikke med dieselmotor på noen markeder. I prinsippet vil dette si at Toyota selv ekskluderer seg fra et stadig økende dieselmarked i Europa med Norge inkludert. Utseendemessig har Camry fått et skikkelig løft. De nye formene skjuler en innvendig plass som er nesten syv prosent større enn i forgjengeren. Yttermålene er økt med beskjedne 15 mm i lengde og 10 mm i bredde. Akselavstanden er økt med 50 mm. Bakenden og baklyktene har fått en helt ny design. Foran utgjør ny grill og nye lykter den største forskjellen. Camry har fått et moderne utseende med fine linjer på karosseriet.

Romslig
Innvendig er Camry en stor bil. Både foran og bak er plassen formidabel. Selv med førersetet i bakerste posisjon er det god plass til baksetepassasjeren. Bagasjerommet er på imponerende 587 liter. Baksetet har 60/40 deling, men på grunn av liten lasteåpning reduseres muligheten for transport av lange gjenstander betraktelig.

En utvendig lasteterskel på 72 cm og en innvendig terskel på 20 cm gjør at du skal være forsiktig med ryggen ved tunge løft inn og ut av bagasjerommet. Surrekroker til å sikre last mangler helt. Med et så stort bagasjerom er det nødvendig å sikre tung last slik at den ikke forskyver seg ved en eventuell unnamanøver. Bagasjeromslokket har store innvendige hengsler som tar mye plass, og det mangler også innvendig håndtak for lukking. Førermiljøet er enkelt og oversiktlig. Det er egentlig litt gammeldags og kjedelig. Utformingen av dashbordet er egentlig litt amerikansk. Det elektrisk justerbare førersetet har gode innstillingsmuligheter, men er for bredt til å gi god støtte i side til rygg og lår. Rattet har bare høydejustering. Selv fant jeg raskt riktig kjørestilling, men mange må nok inngå et kompromiss med avstanden til pedalene. Stor fothviler på riktig plass gir en avslappet kjørestilling.

VVT-i motoren på 2,4 liter er den samme som finnes i Previa, mens automatkassen er hentet fra Avensis. Camry leveres også med V6 på 186 hk, men på grunn av vårt høye avgiftsnivå blir den i dyreste laget. Rekkefireren på 2.4-literen leverer 152 hk og 218 Nm. 0-100 km/t gjøres unna på 10,5 sekunder, og det holder i en bil som Camry. Firetrinnskassen sjalter smidig og raskt også ved mer sportslig kjøring, og uten at det oppfattes som masete. Femtrinns manuell gearkasse kan leveres, men i denne type bil blir nok det lite aktuelt.

God komfort
Komfortmessig er Camry en typisk langturbil. Store ujevnheter slukes på en overbevisende måte uten at oppsettet oppfattes som veldig mykt. Det skal relativt mye provosering til før du merker at dette er en stor, tung og litt sedat bil. Støynivået ligger på et behagelig lavt nivå, og du hører mer vindsus enn veistøy i kupéen. Motoren hører du fint lite til hvis du ikke er aktiv med gasspedalen.

Utstyrsnivået er høyt. Det er lite ekstrautstyr å få til denne bilen. Det er derfor overraskende at den leveres med stålfelger som standard. 8 kollisjonsputer (front, side, gardin), ABSbremser, elektronisk bremsefordeling, bremseassistent, nakkeslengbeskyttelse og Isofix fester for barnestoler er en del av standardpakken.

Elektronisk stabilitetskontroll glimrer med sitt fravær i biler med 2.4-literen. Det er faktisk ikke å få som ekstrautstyr heller. Stabilitetskontroller derimot standard i V6-modellen, som i tillegg har antispinnregulering. Det er synd japanerne ikke anser det som nødvendig med antispinn og stabilitetskontroll i biler med den minste motoren. Det kan være en fordel på en så stor bil i vinterlandet Norge.

Navigasjonsanlegg som virker i Norden finnes foreløpig ikke i sortimentet til Toyota. Tidligst om ett år regner man med at kartverket for vår del av verden er tilgjengelig i en Toyota. Det er synd, for Toyotas navigasjonssystem fungerer meget bra.

Prisen starter på 372.000 kr for en Camry 2.4 med femtrinns manuell gearkasse. At nye Camry koster litt over 40.000 kroner mer enn den gamle, skyldes ifølge importøren hovedsakelig økte avgifter på grunn av økt vekt og større motor. Automat gir et tillegg på 16.000 kroner. Det er det verdt. Tillegg for skinninteriør er 16.300 kroner. De som ikke synes 152 hk holder, må ut med 534.000 kroner for en V6. Camry er allerede å finne ute hos forhandlerne i Norge.

DETTE ER TOYOTA Camry:

Lengde: 481,5 cm. Bredde: 179,5 cm. Høyde: 150,0 cm. Akselavstand: 277,0 cm. Sporvidde f/b: 154,5/ 153,5 cm. Bagasjeromvolum: 587 liter (VDA). Tankvolum: 70 liter.
Forbruk i følge 99/100/EC. Tall i [ ] gjelder 2.4 automat, V6 leveres bare med automat.

Powered by Labrador CMS