-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
VÅRT VALG: Ford Mondeo
Det er ikke lett å plukke ut en favoritt blant disse bilene og når vi velger Mondeo skyldes det rett og slett at den føles mer robust og gedigen. Selv om Carisma har bedre plass, kvikkere motor, lavere forbruk, gode kjøreegenskaper og en fornuftig utstyrspakke, gir den nesten småbilfølelse. I Mondeo får du rett og slett følelsen av at du har mer bil, selv når du går ned til en Mondeo Mistral 1.8.
Hadde vi stått i valget mellom en Mondeo 2.0 Ghia og en Carisma 1.8 GLX hadde valget vært enkelt, det måtte bli en Carisma. Men for å få balanse i det hele, velger vi å basere vårt valg ut fra en mer konkurransedyktig Mondeo, en Mondeo Mistral 1.8. Da blir det straks litt mer attraktivt å velge Mondeo. Blant annet scorer Mondeo klart høyere når det gjelder komfort. Ford har blant annet greid å redusere støynivået merkbart samtidig som også fjæringskomforten er forbedret vesentlig. I forhold til Carisma ligger Mondeo klart foran og den utfordrer uten blygsel også Passat og 406 på dette området. Utseende kan diskuteres, men Mondeo har nå fått det særpreget den trenger for å stikke seg ut i mengden. Når Fords 2-liters motor er såpass sedat som vår test viser, skal du ikke ha for store forventninger når det gjelder trekkraft og akselerasjonsegenskaper, 1,8-literen har nemlig samme utveksling som 2-literen.
Det virker umiddelbart som om Ford har lagt større vekt på sikkerhet enn Mitsubishi. De kraftige dørpolstringene er en ulempe ved trang parkering, men gir god demping av støt fra siden og tre trepunktsbelter og tre hodestøtter i baksetet vitner også om at Ford vektlegger sikkerhet.
Når vi også faller for Carisma skyldes det at den er en meget lettkjørt og praktisk bil til en meget gunstig pris. Den henger ikke med Mondeo når det gjelder komfort, men har god plass, er lettkjørt og gode kjøreegenskaper.
1,8-litersmotoren er dessuten klart friskere enn Mondeos. Når det gjelder kvalitet og finish har Carisma et lite overtak på Mondeo. Carisma virker klart lettere enn Mondeo, lettere å kjøre, men også lettere i vekt. Mitsubishi har ikke samme fokuseringen på sikkerhetsutstyr som Ford, uten at vi ut av det automatisk kan tolke at Carisma er mindre sikker enn Mondeo. Når det gjelder garantier stiller Carisma derimot klart bedre enn Mondeo og sammen med en gunstig innkjøpspris gir Mitsubishis biler rimelig bilhold for førstegangseierne.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data