-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Carisma 1.6 GLX
Carisma er resultatet av en samarbeidsprosjekt mange har vært skeptiske til, men bilen virker godt sammenskrudd fra den nederlandske fabrikkens side, prisen er forlokkende, og det ble ikke mange punkter på minus-siden av vårt testskjema.
Først publisert i BIL 1 - 1996.
Det er med en viss skepsis jeg setter meg inn bak rattet og starter motoren det er jo bare 1,6-liters motor på en så stor bil! Skepsisen avtar etterhvert som kilometrene ruller på, motoren drar kjapt og villig. Ved normal kjøring er det absolutt nok med de 90 hk som bilen er utrustet med. Maksimalt dreiemoment er 137 Nm ved 4000 omdreininger, noe som antyder at det ikke er så mye å hente ved lave turtall, for eksempel i femtegear ved landeveiskjøring. Hvis bilen er tungt lastet med en passasjer eller to ønsker jeg litt mer sprut i motoren når jeg skal foreta forbikjøringer i lange slakke motbakker på motorveien, som for eksempel fra Kjellstad-bommen og oppover mot Liertoppen på E18 mellom Drammen og Oslo.
1.6 liter er nok
De seneste årene har vi vært vant til at mellomklassebiler av denne størrelsen (Carisma veier 1145 kg uten fører) er utstyrt med minimum 1,8-liters motor, gjerne en 2-liter. På grunn av de nye bilavgiftene som trådte i kraft fra årsskiftet, hvor vekt, sylindervolum og effekt ligger til grunn for engangsavgiften, blir det mer vanlig å se større biler med forholdsvis små motorer. Året som kommer vil nok vise at 1,6-liters motorer heller blir regelen enn unntaket.
For ordens skyld nevner vi at Carisma også leveres med 1,8-liters motor som yter 115 hk. Prisen for 1,8 GLX ligger ca 13.000 kroner høyere enn for 1,6 GLX.
Lettkjørt
Det er lett å finne seg til rette bak rattet. Det skulle også bare mangle at man ikke fant en kjørestilling som passet når bilen er utstyrt med justerbart ratt og høydeinnstilling i både for- og bakkant av førersetet. Instrumenteringen er oversiktlig og lett tilgjengelig. Til standardutstyret hører høydeinnstilling av hovedlyskasterne, en detalj vi kan takke EU-reglene for.
Benplassen i baksetet er akseptabel, men heller ikke mer. Takhøyden i baksetet er vanligvis et problem i kombikupe-varianter på grunn av den skrå bakluken, men her i Carisma er ikke dette noe problem. Førersetet er veldig bra på ett punkt, ikke fullt så bra på et annet; med min høyde på 186 cm er det svært sjelden jeg setter meg inn i biler som har lang nok sittepute. Som regel mister jeg kontakten med setet omtrent midt på lårene, noe som gir dårlig sidestøtte. Carisma er en av svært få biler som har seter som er lange nok selv for meg. Ulempen med setene merkes på dårlig vei. Enten er setene for harde eller så er er opphengningen for stiv.
En annen av de få ulempene med bilen merkes også bare fra førerplassen. Bilens form med høy bakpart gir utvilsomt bedre plass i bagasjerommet, men det fører også til at bakruten er tilsvarende lav. Sikten bakover er derfor begrenset.
Den manuelle gearkassen fungerer veldig bra med et tett og presist gearskift som vi ikke har opplevd maken til i noen Mitsibishi tidligere. Dette er da også første Mitsubishi med gearkasse fra Renault. Selv om det er en fryd å bruke gearspaken i Carisma, er det ingen grunn til å slite den ut, for motoren byr som nevnt på mer enn nok av både krefter og fart ved normal hverdagskjøring.
Bensin-snill
Motoren imponerer på mer enn en måte. 1,6-literens forbruk er oppgitt til 0,52 liter pr mil ved 90 km i timen, og til 0,85 ved bykjøring. Vår testkjøring foregikk i streng vinterkulde til sørpå å være, noe som vanligvis gir nokså høye forbrukstall. For moro skyld gjorde vi likevel to målinger, begge over distanser på mer enn 200 km; ved blandet kjøring med mye start og stopp i temperaturer mellom 12 og 18 kuldegrader, brukte vi 0,81 liter pr mil. Under landeveiskjøring med hastighet ca 90 km/t, i temperaturer mellom 17 og 24 kuldegrader og med enkelte stopp og start, brukte vi 0,65 liter pr mil.
Følelsen av komfort forsterkes av at bilen har meget god lydisolering. Konstruktørene har gjort en god jobb når det gjelder å dempe både vibrasjoner og lyd i kupéen. Motoren gir også lite støy, blant annet fordi den er montert på væskefyllte motorfester.
Dekkene bidro også til et behagelig støyinntrykk. Vår prøvebil var utstyrt med piggfrie dekk av typen Goodyear Ultragrip 4+, et vellykket valg til denne bilen. Dekkene ga lite støy på asfaltveier, og ga ellers en følelse av sikkerhet ved kjøring på såvel is- som snøveier.
God plass
Med sin utvendige lengde på 4,44 meter er Carisma 18 cm kortere enn storebror Galant. Rommelighetstallene for Carisma forelå ikke da årets utgave av Bilfakta gikk i trykken, men svenske Autograph opplyser at bilens rommelighetsindeks får en totalsum på 8930, mot 8960 for kombikupéutgaven av Galant. Til sammenligning ligger Opel Vectra på 8953 og Mazda 626 på 8857.
Mitsubishi Carisma har generelt gitt oss et meget positivt inntrykk. Det er en bil som "faller lett i hånden" og som virker ferdig utprøvd. Er den så en japansk bil med europeisk stil, eller er den en europeisk bil bygget med japansk teknologi? Svaret har bare akademisk interesse, i hvert fall inntil Volvo kommer med sin nye S40 i mars. Den blir bygget i samme fabrikk som Carisma, NedCar i Nederland. Blir S40 i så fall en typisk svensk bil, eller vil den bekrefte at Volvo og Mitsubishi vil vandre hånd i hånd i fremtiden?
Tøff utfordrer
Mitsubishi har plassert Carisma strategisk mellom Lancer og Galant. Selv om Carisma overbeviser på de fleste områder, er det ikke til å komme bort fra at den prismessig ligger ukomfortabelt nær Galant. Med en prisforskjell på 6.000 kroner mellom en Carisma 1.6 GLX og en Galant 1.8 GLi sedan er det ingen selvfølge at valget faller på Carisma.
MITSUBISHI CARISMA 1.6 GLX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel, 4 ventiler pr sylinder. Innsprøyting. 1597 ccm. 66 kW (90 hk) v/5500 o/min. 137 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak, ABS.
Dekk: 175/65TR14, Goodyear Ultra Grip 4+. Hjuloppheng: Foran: Fjærben, triangelarm nede og krengningsstabilisator. Bak: Fjærben, langsgående bærearm og tre tverrgående støttearmer, samt krengningsstabilisator.
Mål: Lengde: 443,5 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255 cm. Sporvidde f/b: 145,5/147,5 cm. Svingdiameter: 10,6 m.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1220 kg. Tillatt totalvekt: 1630 kg. Maks. tilhengervekt: 1250 kg. Maks. taklast: 80 kg.
Bagasjevolum: 430/331 liter (VDA/SAE).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0-100: 12,0 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk by: 0,85 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,52 l/mil
Pris: kr 217.000,-