-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Carisma GDI
Carisma GDI skal være en sparebil, men det virker som om Mitsubishi har tatt munnen for full. 0,6 l/mil – garantert – er garantert optimistisk.
Først publisert i BIL 12 - 1997.
Mitsubishi hevder at GDImotoren har 20 prosent lavere bensinforbruk og utslipp av CO2 enn deres ordinære 1,8 liters innsprøytingsmotor. Den norske importøren har gått så langt at de garanterer at bilen ikke skal bruke mer enn 0,6 l/mil i gjennomsnitt over et helt år. Det et er muligens å ta hardt i.
Garantien er todelt. Hvis du etter å ha ført et nøye bensinregnskap, kan vise at bilen har brukt mer enn 0,6 l/mil i snitt de siste 12 månedene, vil Mitsubishi dekke det overskytende beløpet. For å oppmuntre eierne til å ikke tråkke for hardt på gassen, lover også Mitsubishi gratis service til dem som kjører under 0,6 l/mil.
Litt for tørst
Vi har kjørt Carisma i to uker og så langt har forbruket vært nede i 0,66 l/mil under langkjøring. En uke med småkjøring i Oslo ga et snittforbruk på 0,82 l/mil. Gjennomsnittet for hele testperioden var 0,69 l/mil. Men andelen langkjøring var nok større enn det som er vanlig for en familiebil.
Nå er det riktignok en rekke faktorer som drar opp forbruket om vinteren. Større rullemotstand i myke vinterdekk, og snø og slaps gjør at motoren drar tyngre. Ettersom motoren gir lite overskuddsvarme, må den ha fetere blanding ved kaldstart slik at kjølevannet og dermed varmeapparatet får nok varme. Blir det ekstra kaldt, økes bensintilførselen også under vanlig kjøring. Vår testbil var for øvrig utstyrt med automatisk klimaanlegg. Det vil ikke være standard på bilene som kommer hit til landet, noe som har en tendens til å øke forbruket noe.
Carisma kan enkelt beskrives som en meget kompetent bil, men særlig spennende er den ikke. Det spesielle ved Carisma sitter under panseret i form av GDI-motoren, men utseendet har fått mange positive kommentarer. Hekkspoileren og felgene er med på å gi bilen et sportslig uttrykk som gir assosiasjoner til rallybiler.
Jeg kjørte tur/retur Namsos i løpet av en helg hvor været ikke var det aller beste. De 140 milene forløp likevel uten problemer av noen art, selv om føret varierte fra regnvåte veier til snø og slaps. Et lite irritasjonsmoment var varsleren for glatt føre. Den viste nemlig utvendig temperatur og ved null grader pep det. Ikke en gang, men seksten ganger. I løpet av kjøreturen Oslo – Namsos ble det god anledning til å telle antall pip etter hvert som temperaturen skiftet.
Sprek motor
Utstyrt med piggfrie vinterdekk oppførte Carisma seg stabilt på slapseføre. Styringen var fast, men i motorveifart var det litt dødgang rundt midtposisjonen. Det kunne imidlertid like gjerne skyldes vinterdekkene. Gearkassen er lettsjaltet når den er varm, men ved kaldstart og spesielt når temperaturen krøp ned mot null, var den ikke det minste samarbeidsvillig og den var vanskelig å få i førstegear. Dette er slett ikke slikt man forventer seg av en moderne bil. Femtegear er et rent sparegear, behagelig ved jevn fart, men i motbakkene må du finne deg i å legge inn fjerde for å holde farten oppe.
Motoren oppfører seg pent. Den er akselerasjonsvillig og forbikjøringer byr ikke på problemer, selv med fullastet bil. Noen overgang mellom fet og mager blanding merker du ikke. Derimot imponerer den ved å være svært akselerasjonsvillig på lave turtall.
Setene er faste, men ikke helt lette å regulere i høyden. To ratt regulerer høyden foran og bak på sitteputen. Dermed var det enkelt å justere vinkelen på puten, men det var lite å gå på i høyden. Rattet kan ikke reguleres i lengden, bare i høyden, noe som gjorde det litt vanskelig å finne seg til rette. Spesielt høyrefoten led av at avstanden til gasspedalen ble for kort hvis armene skulle ha en behagelig avstand til rattet. Dashbordet er oversiktlig og betjeningshendlene plassert innenfor rekkevidde.
Hvis det forbruket Carisma vartet opp med de to ukene den var i vår varetekt er representativt, kunne Mitsubishi vente seg en regning på 1.275 kroner etter 15.000 km. Hvis garantien om maks 0,6 l/mil skal holde, bør bilen helst bruke svært lite bensin i årets varmere måneder. Men Mitsubishi sier at de har tatt i betraktning at forbruket er noe høyere enn normalt ved vinterkjøring.
MITSUBISHI CARISMA 1.8 GDI:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1.834 ccm. 92 kW (125 hk) v/5.500 o/min. 174 Nm v/3.750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 185/65HR14.
Mål: Lengde: 443,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm. Sporvidde f/b: 145,5/147,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1.240 kg.
Volum: Bagasjerom: 430 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 10,0 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk by (EU-97): 0,84 l/mil
Forbruk landevei: 0,50 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,62 l/mil
Pris: kr 227.400,-