-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kias karneval på ny
I 1999, våren, kom Kias minivan. Carnival het den. Sedona i USA. Nå fikk vi se den nye Sedona på Chicago-utstillingen. Ingen grunn til at den ikke skal bli den nye Carnival.
Carnival har faktisk vært en populær Europa-modell. Over 20.000 salg i Europa i fjor. I Norge er det primært varebilutgaven som selger, 154 av den i fjor mot bare 2 personbiler.
Nå er den altså vist i ny utgave i USA, og det som er spesielt spennende med den er at den kommer på den samme, nye plattformen som Hyundais nye midivan skal komme på til høsten – og den vet man ingenting om.
Men den nye Kia-utgaven forteller i hvert fall om 2,8-liters V6, om femtrinns automat, og tre seterader, og masse airbags, og om seter som foldes flatt i gulvet, og om 15% mer plass enn i den gamle. Den veier også mindre enn den gamle, men allikevel regner Kia med fem stjerner i den amerikanske kollisjonstesten.
Og slikt er viktig, for rett nok har Kia i USA økt fra 12.000 biler i 1994 til ti ganger så mange ti år senere. Men det blir bedre og bedre kjent at Kia henger etter hva kvalitet angår. Kollisjons-renomméet er heller ikke det beste, men det største problemet er at folk vet egentlig ikke om Kia. Det er bare 54 prosent av amerikanske bilkunder som aner at Kia faktisk selger biler.
For å bøte på dette har de investert 200 millioner dollar i nye test- og konstruksjonsfasiliteter i USA. Men det smarteste er kanskje å ha hentet inn Tom Kearns, en av GMs mest profilerte designere med ansvar for en rekke av de beste Cadillacene de siste årene.
Hjelper disse grepene i USA, kommer vi kanskje til å se noe liknende i Europa.