-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Karneval for Kia
I rekken av ny- og relanseringer hos Kia er vi nå kommet til Carnival. Kanskje ikke den mest solgte i Norge, men med et visst potensiale.
Fortsatt på grønt?
Den forrige Carnival ble også solgt som varebil. Faktisk nesten bare som varebil – totaltallet er vel omtrent 800 vare og 70 person i de årene modellen har vært på markedet.
Nå er den nye på vei til Norge, de første utgavene er vel her i slutten av juni – og da blir det litt spennende. Blir det varebil denne gangen også?
For ved presentasjonen i Luxembourg, der BilNorge.no var til stede, ble det presisert at dette var en Short WheelBase utgave. Kia hadde lyttet til kritikken av den forrige, fikk vi vite, og den nye var meget mer håndterbar enn den gamle. Slike ord høres jo dramatiske ut for noen som er avhengig av å få slått opp statskassa inni det man håper kan bli et varerom.
Bare litt kortere
Nå er det imidlertid ikke så dramatisk som det høres ut. Kort akselavstand vil fremdeles si lang akselavstand, men ikke fullt så lang som før. Den forrige modellen lå rett over 290 cm, den nye ligger en centimeter under, på 289.
At den nye også er blitt nesten 10 cm høyere, gjør heller ikke noe for varebilmulighetene, samtidig kan det godt være at den nye, uavhengige bakhjulsopphengningen har sørget for et lavere gulv. Det kjennes i hvert fall slik ut i baksetet, sittestillingen er utmerket.
Problemet kan ligge i at den nye modellen er blitt vesentlig kortere enn det den litt kortere akselavstanden skulle tilsi. Fra 493 til 481 cm kan bli et være eller ikke være for grønnskilt-delen av denne bilen.
Lang utstyrsliste
Utstyrslisten til denne bilen er formidabel, men Kia her hjemme er tilhenger av å gjøre ting enkelt, derfor blir bilene foreløpig tatt inn uten skinn-interiør og uten elektrisk dreve bak- og side-dører.
Man regner med 70 prosent automatgear og en vare-andel på 95 prosent. Det vil bli to motoralternativer, en 2,7 liters bensin, V6, på 189 hk, eller en 2,9 liters turbodiesel, av en eller annen grunn uten partikkelfilter, på 185 hk. Siden vekten ligger på rundt 2 tonn sier det seg selv at i forhold til en del kolleger, som kan leveres med 2-liters motorer, har den nye Carnival et visst avgifts-handicap.
Vare viktig for volum
Såpass stort at i personbilutgave vil denne komme på noe over 600.000 kroner. Som varebil (den er allerede kalkulert, selv om den ikke er målt) vil prisen bli 339.900,-.
Går vi fortsatt ut fra at dette blir en varebil regner nok importøren med en salgstakt på 20-25 biler pr. måned, i tillegg til at vi kan regne med at det blir tatt ut en dem-vogn til hver forhandler. Det er litt mindre enn Kias ambisjoner i Europa. Vi skal ha 10 prosent av segmentet sier de der. Og det betyr ca 30.000 biler årlig.