Hyundai Inster

Ny utfordrer i den kompakte elbilklassen

Hyundai avduker i dag nye Inster – en elektrisk småbil med kul design, brukbar rekkevidde og smarte løsninger.

Publisert

Insters smarte design kombinerer et futuristisk image med et romslig interiør i et kompakt SUV-karosseri. Med en avansert teknologipakke som bidrar til å levere en trygg og raffinert kjøreopplevelse, tilbyr Inster hurtiglading og – ifølge Hyundai – den beste rekkevidden i sitt segment, på inntil 355 km.

Inster leverer ifølge produsenten smart fleksibilitet, smidig kjøredynamikk og sømløse tilkoblingsmuligheter. Den kompakte størrelsen gir dessuten økt effektivitet sammenlignet med større modeller.

Insters styling bygger på designarven fra bensindrevne Casper som kun selges i Korea. Den nye elbilen skiller seg fra originalen takket være et utvidet karosseri og lengre akselavstand, som igjen betyr mer innvendig plass.

Mellom A og B

Med sine utvidede dimensjoner er Inster plassert midt mellom tradisjonelle kompakte bybiler i A-segmentet og større kompakte modeller i B-segmentet. Dette gjør den til en smidig bybil med brukbar plass til passasjerer og bagasje.

– Med Inster tar vi et kompakt SUV-image i en spennende retning for det globale publikummet, sier Simon Loasby, Senior Vice President og leder for Hyundai Design Center.

– Inster slår fra seg godt over sin egen vektklasse med særegen design og et interiør som maksimerer potensialet på spennende, kundesentriske måter. Med Inster redefinerer vi hva det vil si å kjøre en elektrisk småbil.

Insters utvendige design er preget av bilens robuste, men kompakte SUV-profil og innfelte, rene overflater, med tydelige skjermbuer, en støtfanger i «kretskortstil» og dristige nedre støtfangere som understreker Insters design foran og bak.

Bilens personlighet understrekes av bilens LED-signatur og pikselgrafiske blinklys, baklykter og støtfangere. Kunder kan også differensiere bilens utseende med LED-projeksjonslykter og enten 15- eller 17-tommers lettmetallfelger.

Smart interiør

Enkelt å beve seg fra sidee til side. Smart når noen har parkert så trangt at du ikke kommer til føreredøren

Innvendig tilbyr Inster avansert teknologi og bekvemmelighet med et 10,25-tommers digitalt instrumentpanel, en 10,25-tommers infotainment-berøringsskjerm med navigasjon og en trådløs ladeplate som er en del av en kompakt midtkonsoll designet for å skape en større følelse av romslighet. Pikseltemaet gjentas innvendig, med grafikk på rattet.

Insters interiør tilbyr allsidighet og romslighet, med sitteplasser på første rad som gir full mulighet for gjennomgang fra en side til den andre. Alle seterygger kan dessuten legges ned flatt – inkludert førersetet – for økt fleksibilitet. Setene på andre rad er delt 50/50 og kan skyves.

Både i eksteriør og interiør benyttes bærekraftige materialer. Insters eksteriør har svart høyglanset resirkulert maling, som erstatter karbonsvart pigment som tradisjonelt brukes i svart maling med en farge laget av resirkulerte bildekk. Resirkulert PET fra flasker og biopolypropylenmateriale ekstrahert fra sukkerrør brukes innvendig.

God ladefart og rekkevidde

I segmentet utmerker Inster seg med mulighet for hurtiglading og maksimale god rekkevidde.

Bilen er utstyrt med et 42 kWt batteri som standard, men er også tilgjengelig med et Long Range-batteri på 49 kWt. Begge alternativene drives av en enkelt motor som leverer 71,1 kW (97 hk) i basisvarianten og 84,5 kW (115 hk) i Long Range-varianten. Begge har et dreiemoment på 147 Nm.

Heldigitalt dashbord

Med en rekkevidde på 355 km (WLTP) for Long Range-modellen, hever Inster listen for hva som er mulig fra en liten urban elbil. Estimert energiforbruk er 15,3 kWt/100 km (WLTP).

På en 120 kW-hurtigladestasjon, kan Inster lade fra 10 til 80 prosent på rundt halvtimen under optimale forhold. Den er også utstyrt med 11 kW ombordlader som standard, mens batterivarmesystem og høyeffektiv varmepumpe er en selvfølge i det norske markedet.

Med Vehicle-to-Load (V2L) gir Inster strøm til eksterne enheter (220 V), noe som muliggjør toveis lading uten behov for ekstra utstyr. Dette gjør det mulig å fritt bruke eller lade enheter som elektriske sykler, scootere og campingutstyr.

Praktiske funksjoner

I tillegg byr Inster på et vell av banebrytende teknologier, inkludert avanserte sikkerhets- og førerassistansefunksjoner. Inster har også 64-fargers LED-stemningsbelysning, de doble digitale skjermene, et ett-trykks soltak og digital nøkkel.

Ifølge Hyundai har Inster den mest komplette teknologi-pakken i segmentet, inkludert alt som er påkrevet for å oppnå maksimal score i EuroNCAPs kollisjonstester og vel så det.

Inster lanseres først i Korea i sommer, etterfulgt av Europa, Midtøsten og Asia etterhvert. Det meste av utstyr og teknologi leveres som standard, med forbedret bekvemmelighet og designfunksjoner tilgjengelig som ekstrautstyr.

En ekstra variant, kalt Inster Cross, vil også bli en del av Inster-familien, med en mer robust, offroadfokusert design.

Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Hyundai Inster
Powered by Labrador CMS