-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sportsbil på strøm
Caterham på nye veier
Caterham er identisk med moderne versjoner av klassiske Lotus Se7en. Nå prøver de seg på nye oppskrifter igjen. Det er ikke første gang, men denne gang mener de åpenbart alvor.
Det er nesten stygt å minne om at Caterham har vært på kjøret før. Deres «21» på andre halvpart av nitti-tallet var et godt forsøk, men ingen suksess. Jeg tror ikke det ble bygget 50 av dem en gang.
Så hadde vi C120 som endte opp som Alpine A110, men som var et felles prosjekt inntil Caterham fant ut at de hadde ikke like mange penger som Renault til å investere i dette prosjektet.
La oss håpe at alle gode ting er tre, for nå er de der igjen med sitt prosjekt V.
Elektrisk
Det var elbil-tankegangen som satte dette i gang – samtidig som de viste en elektrifisert utgave av den klassiske versjonen sin.
Ingen av de to er bekreftet for produksjon, men el-7 er vel en garantert hendelse – ukomplisert å bygge.
Prosjekt V er imidlertid noe helt annet. Et grav alvorlig opplegg – en flunkende ny bil fra bunnen og opp som det allerede er investert mye penger i.
Det første vi ser av bildene som nettopp er sluppet er at dette er et skikkelig design.
Ekstern støtte
De har hentet inn krefter utenfra. Brødrene Jannarelly har bygget en ganske heftig to-seter i flere år allerede – jeg nevnte dem så vidt da vi var innom Monza for noen uker siden, de hadde bilen sin der.
Nå har broder Anthony hjulpet Caterham som sjefdesigner og han har sikkert bidratt til konstruksjonen også, for her har den engelske produsenten klart noe vi ikke trodde var mulig lenger: bygge en potent elbil på under 1200 kg.
De har ikke jukset på batteriet – det er på 55 kWt som leverer saft til en motor på 268 hk. 4,5 til 100, 230 km/t og 15 minutter fra 20 til 80 %.
Førersentrert
Bilen er en 2+1 seter (til nød 2+2), men i skikkelig Caterham-stil er det føreren som er i sentrum. Enkelt, elektronisk med muligheter for å speile telefonen. Tre kjøremoduser velges fra rattet.
Han skal også ha mulighet til å sette opp bilen etter eget ønske – opphengningen kan justeres i alle fire hjørner. Det smaker av planer om banekjøring.
Italdesign har vært sterkt inne i bildet. De har bygget bilen etter Caterhams og Jannarellys instruksjoner, men de har hele veien vært ute etter å optimalisere det hele, både ved å se etter brukbare hyllevarer, og ved å sikre mest mulig kvalitet og minst mulig vekt på komponentene.
Caterham-sjefen, Bob Laishley, sier at dersom de får alt til å stemme vil bilen kunne komme på markedet sent 2025 eller tidlig 2026 og at de har et prismål fra £ 80.000.
For mange erkebriter var det kanskje overraskende at bilen ble presentert av Kazuo Takahashi, president og CEO i VT Holding. Dette japanske selskapet overtok Caterham for to år siden. Det nye initiativet tyder på at de har spennende ideer for den 50 år gamle sportsbilprodusenten.