-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tro mot røttene
Store steg for Caterham
I 1957 lanserte Lotus sin Se7en. I 1973 fikk Seven Cars Ltd, senere Caterham, overta oppskriften. I 2024 er denne bilen fremdeles sånn til de grader levende at produsenten kunne innvie en nye superfabrikk.
Se7en er fremdeles oppskriften på renraset sportsbil. Ikke noe tøv, ikke noe overflødig, en mekanisk innretning som vokser til en enhet sammen med den eller de som er om bord. Og samtidig med prestasjoner som er imponerende nok, men ikke slik at de behøver å skremme noen.
Riktignok har de rotet med mye rart underveis – strømlinjebiler, Formel 1, samarbeid om felles modeller med større produsenter – men hele veien har de holdt på kjerneproduktet. Den originale Se7en-oppskriften, som har vært utviklet og forfinet hele veien – sågar med et elektrisk alternativ for ordens skyld.
Ikke, på noe trinn i historien, har modellen mistet sitt opprinnelige hard core preg.
Utenlandske investorer
Men så ble det noe surr med utenlandske eiere. Tony Fernandes (Air Asia) for eksempel, som rotet det skikkelig til da han prøvde å ta Lotus ut i Formel 1 igjen.
Og så kom den japanske VT Holding inn i bildet for et par år siden.
Mange fryktet det verste, selv om selskapet har vært en lojal Caterham-importør i Japan siden 2009.
Frykten var ubegrunnet. Nylig åpnet Caterham sitt nye globale hovedkvarter, med produksjonsanlegg på 5000 kvadratmeter.
Anlegget inneholder blant annet 33 individuelle monteringsflater. Hver av dem har sin faste tekniker med det fulle ansvaret for å fullføre sin bil.
750 biler i året
Det nye sentret gjør det mulig å øke produksjonen med 50 prosent – målet er 750 biler per år.
Da ligger de forresten innenfor kort-serie sertifiseringen som gjør bilene lovlige over hele verden (noen steder må du riktignok sette dem sammen selv for å møte lokale krav – men tradisjonen med byggesett går tilbake til starten).
Det er ikke langt fra det gamle anlegget (som også lå i Caterham, det ikke bare het det) og til Dartford der det nye ligger. En rekke av de gamle fagfolkene kunne med andre ord bli med.
Eierne er så stolte av nyheten sin at de nå inviterer besøkende på fabrikk-omvisning. Og endelig har de et skikkelig sted der de kan overlate den nye bilen til den stolte eieren.