-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Folkelig og elegant
Er du i markedet etter en rommelig og komfortabel bil i klassen "firedørs coupé" har du ikke så mange valg. Volkswagen CC er den rimeligste.
Volkswagen Passat CC ble lansert i 2008. Samtidig med ansiktsløftningen i 2012 benyttet Volkswagen anledningen til å gjøre den til en selvstendig modell med det kortere navnet CC.
Den sterkeste rivalen finnes i familien, nemlig Audi A5 Sportback. Mercedes CLS og Jaguar XF må også nevnes, selv om disse ligger i en høyere divisjon når det gjelder pris.
Vurdert ut fra «mye bil for pengene» er CC det gunstigste kjøpet. Den er ikke billig den heller, men prisen på vår testbil må ses i lys av at 4Motion følger med på kjøpet.
Mer elegant
La det ikke være noen tvil om at dette i bunn og grunn er en Passat – men den store forskjellen er coupéhekken. Satt på spissen kan vi si at CC er mer elegant, men mindre praktisk som familiebil enn Passat.
Nærmest som et bevis på at dette handler om en coupé, finner vi de tre detaljene som må nevnes som ulemper:
Det er ikke spesielt god benplass i baksetet, takhøyden er heller ikke noe baksetepassasjerene skryter av, og sjåføren vil erfare at det er beskjeden sikt bakover. Glem heller ikke at bagasjevolumet er noe mindre.
Passat-chassiset og kraftig dieselmotor kombinert med firehjulsdrift, den behagelige toclutch-kassen DSG samt gode seter bidrar til at dette er en meget komfortabel langturbil.
Diesel eller bensin
Noen vil kanskje stusse over at vi kjører bilen med den «gamle» 2.0 TDI-motoren med 170 hk. Allerede nå har nemlig CC fått på plass den oppgraderte utgaven av denne motoren, med 177 hk og et moment på solide 380 Nm, en motor som vi allerede kjenner fra Passat Alltrack.
Vil du spare noen tusenlapper kan du velge enten 140 hk TDI eller 160 hk TSI med manuell girkasse og uten 4Motion.
Bi-xenonlykter med LED kjørelys hører til standardutstyret. Det samme gjør sportsunderstell og sportsseter foran. Adaptiv cruise control koster drøyt 12.000 kroner ekstra. Andre godbiter som øker prisen er navigasjon (6500 kroner) og panorama soltak (10.500 kroner).
Konkurrenter: Audi A5 Sportback. Bortsett fra prisen ligger Jaguar XF i samme bås, og CC sniker seg dessuten inn mellom Mercedes CLA og CLS i størrelse.
Motor: | 4-syl. diesel, 1968 ccm |
Effekt: | 125 kW (170 hk) v/4200 o/min. |
Mål: | 490 x 186 x 142 cm (L/B/H) |
Akselavstand: | 271 cm |
Egenvekt m/fører: | 1668 kg |
Bagasjevolum: | 532 liter |
Aks. 0-100 km/t: | 8,5 sek. |
Toppfart: | 220 km/t |
Forbruk blandet kjøring: | 0,57 l/mil |
CO2-utslipp: | 149 g/km |
Pris fra: | kr 395.100 |
Pris som prøvekjørt: | kr 537.500 |