Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Vladislav Alexis (t.v.) og Alper Celik vet et og annet både om Cee’d og Ceed - Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed
Foto: Jon Winding-Sørensen
Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed

Ny Ceed med nytt navn

Så er den nye Ceed på plass. Og – nei – det er ikke skrivefeil, tredje generasjon har endelig mistet apostrofen.

Publisert Sist oppdatert

«Hvorfor ikke kalle den CEEED da», spurte jeg Vladislav Alexis. Han jobber med markedsføring i KIA-hovedkvarteret i Frankfurt og har vært med der lenger enn de fleste. I hvert fall siden første Cee’d dukket opp for 12 år siden.

Og husker at navnet ble valgt for å markere at dette var et ekstremt europeisk produkt, konstruert, designert og produsert i Europa. Derfor brukte man den franske betegnelsen på EU, CEE, i navnet, samtidig som man ville legge på ED – for Europeisk Design.

Men den gangen syntes man nok et Ceeed ble for mye, derfor apostrofen. Men nå – hvorfor ikke? CEEED vil jo vekke litt oppsikt, og det var vel også hensikten med den opprinnelige apostrofen.

Akkurat det hadde ikke en gang vært opp til diskusjon, kunne Alexis fortelle meg.

Men det var åpenbart mye annet som ble diskutert i forkant av denne nye bilen. Man diskuterte sikkert også om den i det hele tatt skulle produseres. For greie småbiler uten en fargerik rekke alternative drivlinjer, er liksom ikke akkurat i skuddet nå.

Kompakte SUV-er?

Ja.

Hybrider?

Tjaaaa.

Batterielektriske?

Definitivt.

Men en forholdsvis udramatisk fem-dørs (tre dørs er i hvert fall lagt helt død) hvor du har valget mellom tre bensinmotorer og en diesel, samt to forskjellige transmisjonsalternativer, er ikke det hotteste i Europa nå.

Men jeg regner med at KIA vet hva de gjør. De har bygget 1,3 millioner Cee’der siden starten, og har utvilsomt en finger på pulsen til dette spesielle publikumet.

Cee’d sto for 16 % av det totale Euro-volumet til KIA i fjor og har, sammen med Sportage, vært produsentens bestselger side 2012.

Fundament
Og hør på Alper Celik, han har jobbet med dette nye Ceed-prosjektet lenger:

«Dessuten har altså den utgående modellen vært et vesentlig våpen i det fantastiske fjoråret der vi økte med meget mer enn totalmarkedet økte med. Og 2017 endte med et volum på mer enn det dobbelte av det vi hadde i 2006, da Cee’d var ny. I løpet av denne perioden har KIAs markedsandel økt fra 1,5 til 3 %.»

«Men det er noe annet, veldig viktig, med Cee’d – eller Ceed – også,» sier han. «Sportage er en kjempesuksess, og navnet er ekstremt godt kjent. Problemet mitt er at altfor få forbinder Sportage med KIA. Cee’d, derimot, hvis du spør folk så vet de at det er en KIA – hvis de kjenner navnet i det hele tatt.»

For Celik er det viktig med eksponering, og jo flere sammenhenger han får plassert KIA i, jo bedre. «For vi har jo ikke akkurat tenkt å stanse på 3 %», sier han.

Han vet nok hva han snakker om. Tidligere Toyota Europe-mann, med ansvar blant annet for Corolla. «I starten hadde vi ikke Cee’d på radaren i det hele tatt, men det tok ikke lang tid før vi skjønte at dette var alvor», forteller han nå.

Stevnemøte
Jeg møtte den nye bilen mutters alene i den store presentasjonshallen til KIA i Frankfurt. Jeg kunne se, ved å lese på knappene, at her fantes omtrent alle de støtte- og sikkerhets-assistenter som fantes.

Han som ga meg en kopp kaffe fortalte at det var full massasje og varme og kjøling i alle setene, foran og bak.

Selv kunne jeg slå fast at det var nok en skjerm inni der, men fremdeles tilhører KIA det beherskede gjenget som aldri har forstått hva som er galt med godt plasserte brytere. Og de jeg trykket på hadde en meget tilfredsstillende klikke-reaksjon. Så deilig det er med positive brytere i stedet for døde berøringsskjermer.

Jeg aner ikke noe konkret om drivlinjer (båndbredde på 100 til 140 hk, kanskje), og målene fikk jeg ad bakveier. Samme akselavstand som før, 265 cm, men på den helt nye K2-plattformen.

Bedre plassutnyttelse
Overhenget foran er 20 mm kortere, bak er det 20 mm lengre – hvilket høres ut som samme total-lenge og som det så ut som om bagasjerommet hadde tjent på.

Den er lavere enn den utgående og måler nå 145 cm i den retningen. Mens bredden har økt med 20 mm.

Men siden jeg var ganske ensom der fikk jeg ikke prøvd om den var blitt romsligere rundt skuldrene. Hadde vi vært flere kjente sammen, kunne vi nok prøvd, men jeg tror ikke jeg kunne gitt deg noe svar da heller.

Moderne opplyst i alle hjørnene, linjer som ikke er vulgære eller offensive, men i forhold til Proceed-konseptet som ble vist i Frankfurt, er den forholdsvis konservativ.

«Men det stopper ikke der», lovet herrene meg. Både Alexis og Celik fortalte at det skulle komme enda en versjon til Genève, men hva det skulle bli nyttet ikke å spørre om. Stasjonsvogn? En skikkelig hot hatch? En kompakt SUV? En sports coupé?

Aner ikke. Vi vet det om to uker. Imens kan du vente på kommende utgave av BIL, rett rundt hjørnet, der kan du lese mer om nye Ceed.

PS!
Det snakkes ikke prognoser hos KIA, men jeg hørte noen nevne 100.000. Et aktuelt salgsmål. Cee’d-rekorden er til nå på 98.000 på ett år.

Powered by Labrador CMS