Test fra bladet BilAutofil nummer 3-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra bladet BilAutofil nummer 3-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra bladet BilAutofil nummer 3-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra bladet BilAutofil nummer 3-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra bladet BilAutofil nummer 3-2022 - Foto: Øivind Skar

BILTEST

Gjerrige på bensin: Kia Ceed SW møter Renault Mégane Sport Tourer

På jakt etter ladbar, klassisk stasjonsvogn? Noen av dem lever i beste velgående. Her ser vi nærmere på to høyaktuelle som i tillegg er billige å kjøre med.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 3-2022

Seneste høsts politikerjakt på ladehybridene ga for mange modellers del et høyst ubehagelig resultat og flere av dem kommer med nåværende batterikapasitet til å avgiftsblø i hjel i løpet av våren. Men to slapp greit unna høstjakten: Kia Ceed SW og Renault Mégane Sport Tourer. Kiaen fikk null påslag mens Megane la på deg 5762 kroner. Trekk fra vrakpanten, og påslaget utgjør kun vekslepenger.

Noen vil umiddelbart antyde at ladehybrider er en blindgate på vei mot batterielektrisk bilisme, men enn så lenge er det bare å glemme klassiske stasjonsvogner med elmotor. Utvalget av disse er i skrivende stund begrenset til MG5.

Så derfor er de to i denne duellen mer aktuelle enn noen gang, og med lengde på drøyt 4,6 meter dekkes de fleste familiære behov.

Ganske like

De to er også mer like enn man først skulle tro. Forklaringen ligger skjult i det faktum at koreanske Kia er utviklet og produseres i Europa og er en euroasiat mens den franske deler plattform med Nissan, og derfor også står på euroasiatiske hjul.

På to viktige punkter skiller de to lag: tilhengervekt og garanti. Så la oss ta de to punktene med en gang.

Der ladehybride Ceed SW trekker inntil 1500 kg tung tilhenger, begrenser Renault trekkevnen for Mégane til 750 kg. Ikke spør hvorfor, for det er intet ved bilens trekkevne som skulle tilsi at Mégane ikke kan trekke like tungt som Ceed.

Sju år

Så handler det om garanti. Renault garanterer sine biler i 5 år/100.000 km, som er industristandard i Norge. Kia derimot legger ikke bare på to år, men strekker også utkjørt garantidistanse til 150.000 km. Dette gir mening og er verdifullt for alle som kjører mer enn det årlige gjennomsnittet på 14.000 km.

160 hk i samlet effekt gjør Mégane litt raskere enn Ceed med 141 hk, men i praksis er forskjellen knapt merkbar og avgjør ikke på noen måte valget mellom de to. Begge har såkalt sportsknapp som umiddelbart gir tilgang til maksimal effekt med den kvikkhet det gir.

Kia har skarpest styring og oppleves derfor mest underholdende å kjøre uten på noen måte å være sportslig. Oppsettet heller for begges vedkommende helt klart mot det komfortable. Kia liker i mindre grad enn Renault skarpe ujevnheter mens konkurrenten i duellen på fransk vis svelger brostein og trikkeskinner bedre.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar
Kia Ceed SW - Foto: Øivind Skar

Ikke 4x4

Begge trekker på framhjulene og ingen av dem tilbys med 4x4.

Når vi først snakker om komfort, så stiller Kia med elektrisk regulerbare seter, men selv om testbilen var utstyrt med den nest mest omfattende utstyrspakken (Active) med tillegg av Pluss-pakke, manglet kjølingen i forstolene som Kia normalt er så kjent for å ha.

Renault sportsseter stilles inn manuelt, men er bedre å sitte i, ikke minst på grunn av bedre sideveis støtte. Seks centimeter lengre akselavstand (2,71 mot 2,65 meter) bruker Renault til å gi baksetepassasjerene god benplass som vi i testen målte til 68 cm bak en 181 cm høy sjåfør. Her er Kias mål 62 cm. Kia stiller derimot med litt bedre takhøyde enn Renault (96 mot 94 cm).

Kia tar hensyn til at nordmenn liker å frakte skiene inne i bilen og har derfor tredelt ryggløsning bak (40/20/40) mot Renault todelte rygg (60/40) uten skilukeløsning.

Imidlertid har begge takbøyler som gjør det enkelt å montere skiholder/takboks.

Stjeler plass

Normalt stjeler batteripakkene i ladehybridene av bagasjeplassen. Det gjør de også i Ceed og Mégane med henholdsvis 91 og 74 liter når volumet på hybridene (437 liter og 447 liter) sammenliknes med bagasjerommene til bensinutgavene av de samme bilene.

Sammenlikningen blir likevel hypotetisk fordi fossilutgaver av testbilene ikke importeres lenger.

Kia Ceed har plass til begge ladekablene og bagasjeromsdekselet under gulvet mens Mégane bare sluker den ene ladekabelen. Den andre får plass i et siderom, mens bagasjeromsdekselet ikke har noen fast plass når det ikke brukes.

Mégane og Ceed er blant produsentenes storselgere og har noen år bak seg i trafikken. Dagens Mégane ble lansert høsten 2015, men ble oppgradert i 2020 med blant annet skjermbasert instrumentering.

Dashbordskjermen, derimot viser at dette er en modell på vei mot utskifting, og faktisk var programvaren før oppgraderingen lettere å finne fram i. Heldigvis har Renault beholdt headupdisplayet.

Konservativ

Ceed i tredje generasjon entret scenen i 2018 med overraskende konservativt interiør. Den forholdsvis store og høyt monterte dashbordskjermen skjuler ikke det nostalgiske i at Ceed i 2022 fortsatt leveres med analog instrumentering med en bitteliten infoskjerm mellom de to runde klokkene.

Hybridteknologien deler Mégane med Captur, det vil si 1,6 liters bensinmotor uten turbo som yter 91 hk og jobber sammen med to elektriske motorer i en trinnløs giroverføringsteknologi Renault har hentet fra Formel 1, og ikke ulik den Toyota bruker i eksempelvis siste generasjon av Yaris. Samlet yter pakken 160 hk/300 Nm i moment.

Batteripakken på 9,8 kWt sørger for 50 km WLTP-rekkevidde, som også viste seg å være ganske nær vår testrekkevidde.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar
Renault Mégane Sport Tourer - Foto: Øivind Skar

Liv og lære

Kias hybridteknologi er mer konvensjonell hvor bensinmotoren på 1,6 liter uten turbo (105 hk) er koblet til en elmotor med samlet ytelse på 141 hk/265 Nm. Elmotorens energi hentes fra batteripakke med 8,9 kWt lagringskapasitet. Samlet energi mates ut gjennom en seks trinns dobbeltclutchkasse. Kia oppgir el-rekkevidden til 47 km.

WLTP-tall viser likt forbruk på begge bilene, 0,15 liter/mil. Ingen av bilene kan hurtiglades.

Like interessant som den elektriske rekkevidden er hvor mye bensin bilene forbruker per mil etter at den oppladede strømmen tar slutt og bilene fortsetter i vanlig hybridmodus.

Rundt halvliteren

Siden Renault har den mest avanserte teknologien er det nærliggende å tenke at den bruker minst, men det er ikke vår testerfaring etter at flere forbruksmålinger endte på 0,55 liter per mil. Kia derimot klarte seg med 0,50 liter per mil.

Forskjellen er med andre ord ikke oppsiktsvekkende, og en av forklaringene ligger trolig i at Mégane veier 70 kg mer enn Ceed (1603 kg kontra 1533 kg).

Renault priser seg litt under Kia, men 18.000 kroner i kundeprisdifferanse er uten betydning på dette prisnivået, ikke minst fordi Kia garanterer sine biler bedre. Det har betydning for annenhåndsverdien.

KONKLUSJON

Det var virkelig vanskelig å skille de to. Kia Ceed SW er litt morsommere å kjøre enn Renault Mégane, mens sistnevnte er litt mer komfortabel. Så det som til slutt skilte de to i Kias favør var garantibetingelsene (7 år/150.000 km mot 5 år/100.000 km) og det faktum at Kia kan trekke tyngre tilhenger enn Renault.

Likevel blir vår hovedkonklusjon at forskjellen mellom de to er så liten at smak, behag og merkepreferanser betyr mer enn bilenes ulikhet.

God hybridtur tur!

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Test fra BilAutofil nummer 3-2022
Powered by Labrador CMS