-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kias kvantesprang
At Kia velger å garantere sin nye Golf/Auriskonkurrent Ceed i inntil syv år kan ikke forklares med annet enn en de tror bilen nærmest må være feilfri.


Kia Cee'd
Først publisert i Bil 2/3-2007.
Kia Ceed kjører så godt og støyer så lite at vi lurte på om noen hadde tuklet med den Slovakia-bygde bilen. Ikke kan vi huske noen gang å ha blitt så umiddelbart begeistret for en koreansk bil.
Hvis Ceed oppfører seg like bra på norske veier når vi tester den mot konkurrentene, betyr det at Kia har tatt et kvantesprang og nærmest visket ut avstanden til japanske og europeiske konkurrenter.
Om bilen gjør det bra på veien, så er det likevel garantien som vekker oppsikt. Kia har tydeligvis et akutt behov for å fortelle hvor bra deres nye Ceed er, og kvitterer med fem års støtfanger til støtfanger- garanti og hele syv år på drivlinjen, dog begrenset til 150.000 km.
Garantien følger bilen, og begrenses derfor ikke til dens første eier. Kia sier at de ikke er kjent med at noen andre bilprodusenter garanterer sine biler så godt i Europa.
Hvis du ikke allerede har tunge preferanser gjør Ceed det enda vanskeligere å velge kompakt familiebil. Her er det meste gjennomtenkt, bilen er blant de største i klassen, den leveres i flere utstyrsnivåer og har – eller tilbys med – det du forventer; seks kollisjonsputer, ESP, navigasjon, skinninteriør, ryggesensorer og – håper Kia – fem stjerner i EuroNCAP. Det hele er satt pent sammen med doble dørpakninger som gir god lyddemping.
Men hvorfor skal også Kia dytte på oss det trekantede bakvinduet som burde gått av moten for flere år siden, eller vet Kias designere noe om fremtiden som andre formgivere ikke har oppdaget ennå?
Kia har nå primært ett problem å stri med: Merket er fortsatt, for folk flest, ganske ukjent og uten kjøpsaksept i brede lag av befolkningen. Også Kia har fått erfare at det å bygge en god bil viser seg å være enklere enn å bygge merkevaren.
I løpet av februar ankommer bilen til Norge. Inntil videre må vi derfor også vente med prisen, men naturlig nok er VW Golf og Toyota Auris retningsgivende for hvor den havner.
Kort om bilen: