Toyota Celica T-Sport

Den er fortsatt frisk i linjene, motoren er råsterk og kjøreegenskapene førsteklasses.

Publisert Sist oppdatert

Celica T-Sport
Celica T-Sport

Først publisert i BIL 10 - 2003.

Fire dager kjørte jeg før turtellernåla listet seg over 4000-merket. Jeg var ingen sinke de fire dagene heller. Det var bare ikke behov for mer pulver enn det Celicas 1,8-liter hadde å by på under 4000- streken. Jeg holdt følge med trafikken og vel så det, hadde overskudd til sikre forbikjøringer, og kunne nyte et lavt bensinforbruk kombinert med en avslappet og behagelig kjørestil. Selv om jeg ikke “brukte motoren gikk kjøringen smidig og uanstrengt.

Egenskapene på veien er det heller ikke noe å utsette på. 16-tommerne virker litt små, men gir perfekt balanserte kjøreegenskaper og med et så kompetent chassis er det faktisk ikke nødvendig med bredere og lavere gummi. Styringen er presis og kontant, og styrefølelsen er førsteklasses. S-kombinasjoner er en fryd, dette bare sitter, samtidig som det krenger minimalt. Veiopplevelsen forsøker å overbevise meg om at dette er en småbil, men når jeg ser meg bak er det et hav av plass til slutten av bakruten. På dårlig vei er ikke den lange akselavstanden og stabiliteten til å ta feil av – dette er en voksen bil.

Førerplassen er oversiktlig og nøktern, men samtidig moderne og funksjonell – jeg liker den. Dette er ikke påkostet og glorete, men det er langt fra billig. Kvaliteten er innebygget og kan føles.

Kjørestillingen passer meg med mine 175 cm perfekt og setet med integrert hodestøtte er nesten som støpt til kroppen min. Er du litt bredere over ryggen kan det bli litt trangt mellom sidevangene i skulderhøyde, men jeg har det veldig bra.

Baksetet er der, men de to sitteplassene er ikke rommelige, og Toyota som i det siste har vist at de tenker en god del på sikkerhet har ikke brydd seg om å utstyre det med hodestøtter. Bagasjeplassen er rikelig og ved at du enkelt kan vippe frem bakseteryggen er dette en rommelig sportskupé.

I fire dager begrenset jeg meg til 100 hk og knappe 170 Nm, den femte dagen fikk jeg brått lyst til å prøve ut de resterende 92 hestene og lot turtellernåla stoppe mot rødmerket ved drøyt 8000 o/min. Motoren har et nydelig fraspark helt fra kjelleren, men det er først når turtallet passerer 6000 at det blir skikkelig fart i og smell i sakene. Du hører det på motoren når ventilløftet og pustekapasiteten øker, og du kan ikke unngå å kjenne det. Med maks dreiemoment så sent som ved 6800 o/min og maks effekt ved 7800 skal du ikke være i tvil om hvor effekten kommer – helt på toppen.

Jeg liker denne motoren. Den er et villdyr når og hvis du vil hente ut alle de 192 hestene, samtidig føles den ikke undermotorisert ved lave turtall. At kjøreegenskapene matcher motorkraften passer meg utmerket. Dette er det beste Toyota har gjort meg de siste årene.

Toyota Celica T-Sport:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 11,5:1. Sylindervolum: 1796 ccm. Boring og slaglengde: 82,0 x 85,0 mm. Effekt: 141 kW (192 hk) v/7800 o/min. Dreiemoment: 180 Nm v/6800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 6M. Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk: 205/50/ZR16. Mål: Lengde: 435,0 cm. Bredde: 173,5 cm. Høyde: 131,5 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 149,0/148,0 cm.
Vekter: Egenvekt: 1215 kg. Tillatt totalvekt: 1595 kg. Nyttelast: 380
kg.
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 7,4 sek
Toppfart: 225 km/t
Forbruk bykjøring: 1,15 l/mil
Forbruk landevei: 0,66 l/mil
Forbruk snitt: 0,84 l/mil
CO2-utslipp: 200 g/km
Pris: kr. 405.300,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS