-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia Cerato: Fin bil, feil pris
Ny uke, ny bil fra Korea. Det kan virke som om det er sånn om dagen.
Først publisert i BIL 11 - 2004.
Nye Kia Cerato kommer som 4-dørs sedan og 5-dørs kombi, og skal erstatte Shuma. I det siste har det nærmest strømmet på med nyheter fra Korea. Ikke rart, siden de har ambisiøse salgsmål i Europa. Kia skal være den freshe og sporty bilen, ifølge eier Hyundai. Hvordan vil Cerato hevde seg i et marked med nye Golf, Astra og fornyet Corolla?
Utseendet er godkjent, men langt fra spennende eller særpreget. Innvendig er det mer funksjonelt enn stilig. Lettleste instrumenter og tydelige brytere som sitter der de skal, gearspaken ligger godt i hånda. Rattet kan bare justeres i vinkel, ikke skyves inn og ut. Men jeg finner likevel en god sittestilling. Setene har tilstrekkelig lårstøtte og sidestøtte, og venstrefoten har en god fothviler på kanten.
Det er ikke synd på de som blir plassert i baksetet i Cerato, både fotplass og takhøyde er god. Selv med en velvokst fører i forsetet sitter man komfortabelt bak. Det blir litt trangt med tre voksne i bredden, men to går helt fint. Bagasjerommet sluker hele 538 liter, og nesten 1500 liter med baksetene lagt ned. I denne klassen må man opp i stasjonsvogn for å slå disse målene.
Støynivået i kupeen er midt på treet, det er motoren som gir mest lyd fra seg. Med drøyt hundre hester fra sine 1,6 liter duger den godt, men det er lite kraft under 2000 o/min, og det dabber av skuffende tidlig i toppenden. Samspillet mellom motoren og gearkassen er godt. Styringen er behagelig presis, men kunne godt sladret mer om underlaget.
Vi prøvekjørte Cerato EX, høyeste utstyrsnivå, som inkluderer kollisjonsputer hele veien rundt, klimaanlegg, antispinn, skinnratt, elektriske vindusheiser foran og bak og mere til. Men det presser også prisen opp til et nivå hvor det vrimler av mer fristende konkurrenter. Med laveste utstyrsnivå L er det en svært mager liste over standardutstyr, med bare to kollisjonsputer, null klimaanlegg, niks sentrallås og antispinn kan du se langt etter. Og startprisen på knapt 190.000 frister nok mest de som kun er opptatt av god plass.
Kia Cerato 1.6 EX
Pris: kr. 222.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1599 ccm. 77 kW (105 hk) v/5800 o/min. 143 Nm v/4500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 448 x 173,5 x 147 cm. Akselavstand: 261 cm. Egenvekt m/fører: 1275 kg. Tillatt totalvekt: 1733 kg.
Dekk: 195/60R15.
Bagasjerom: 538 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 186 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,70 l/mil
CO2-utslipp: 165 g/km