-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nok en Tesla-utfordrer
Byton er nok en nykommer som ønsker å utfordre Tesla. De skal være på plass innen et par år.
Vi ga deg litt bakgrunnsinformasjon om Byton forrige uke. I helgen avduket de sin første bil som en oppvarming til CES-messen som åpner offisielt i dag.
De forteller at bilen skal produseres ved deres eget anlegg i Nanjing i Kina, og at den får en startpris på 45.000 dollar. Det er vel rundt halvparten av hva du må ut med for en Tesla Model X.
Blant egenskapene som trekkes frem er en stor skjerm på 125 x 25 centimeter som strekker seg tvers over hele dashbordet, i tillegg til ytterligere tre displayskjermer.
Amazon Alexa skal sørge for avansert stemmestyring av en rekke funksjoner, i tillegg til bevegelses- (gesture) kontroll.
Mid-size
Byton definerer konseptbilen som en «mid-size premium smart elektrisk SUV» med en lengde på 485 cm over en akselavstand på hele 294,5 cm. Slik den står på CES har den 22-tommers hjul.
I B-stolpene (mellom dørene) sitter det kameraer som benyttes for ansiktsgjenkjenning av fører og passasjerer, og når du først er sjekket inn på én Byton, så ligger alle dine preferanser i «skyen» så du vil finne dem igjen i hvilken som helt Byton du måtte kjøre hvor som helst på kloden.
Konseptet er utstyrt med fire separate seter for maksimal komfort, og forsetene kan svinges 12 grader når man ønsker en passiar mellom for- og baksetepassasjerer under en rast.
To alternativ
Når produksjonen starter i løpet av 2019 vil Byton tilby to utgaver – en versjon med bakhjulsdrift, 200 kW (272 hk) effekt og 71 kWh batteripakke – nok til en rekkevidde på inntil 400 kilometer.
Ønsker du mer av både muskler og rekkevidde velger du utgaven med firehjulsdrift som har en motor på hver aksel. Her får du en samlet effekt på 350 kW (476 hk) og en batteripakke på 95 kWh. Den skal holde til en rekkevidde på inntil 520 kilometer.
Med en hurtiglader skal batteriene kunne lades 80 prosent i løpet av en halvtime.
Bilen skal på markedet i Kina mot slutten av 2019, før lansering i USA og Europa i 2020. En Byton sedan og MPV forventes på markedet i 2021 og 2022.
Planene er i alle fall klare, og fabrikken i Kina er allerede i produksjon, så Byton er tydeligvis mer enn et rent drømmeprosjekt.