-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Consumer Electronics Show 2024
Honda følger strømmen
Nok en gang forteller Honda at de skal bygge batterielektriske biler. Nå høres planene mer spennende ut enn noen gang tidligere.
Det var på årets CES Honda dukket opp med to konkrete budskap. Dels at de skal inn på det amerikanske markedet med den batterielektriske Afeela i samarbeid med Sony, og dels at de jobber med et nytt elbil-program som de kaller Serie 0.
De viste konsept-versjoner av to forskjellige biltyper, og det var design som man virkelig stoppet opp ved.
Selv likte jeg best den de kaller Space-Hub. Det har kanskje noe med alderen å gjøre at jeg foretrekker å spasere inn i en bil, i stedet for å åle meg ned i en.
Space-Hub er noe MPV/Minivan-liknende med enorm, og svært fleksibel, plass der bak. Også utenfra er den annerledes i hekken, med en svært bred og dominerende C-stolpe som virkelig setter sitt preg på designen.
Bakfra ser den ut som en forstørret utgave av den gamle Ferrari Breadvan, den på 250 GT SWB-basis, mens fronten inneholder den samme maursluker-kjeften som også Saloon-konseptet har. Bare enda mer utpreget, for det ser nesten ut som den sleiker asfalten.
Skal selges globalt
Selv om det er Saloonen som ser mest futuristisk ut – tenk deg en ganske stor stasjonsvogn som er blitt mye flatere og hvor Backen er blitt virkelig Fast – sier Honda at det er den som skal i produksjon først. De snakker USA i 2026, og så Japan, Europa og resten av verden.
De sier også at 90 % av konseptbilen vil bli overført til produksjonsversjonen. Det betyr i hvert fall, håper jeg, at måkevingedørene blir erstattet av noe fornuftig.
Nå var det ikke mye konkret som fulgte med disse showmobilene. Honda snakker om en «tynn» EV-plattform slik at en lav gulvhøyde kan bidra til sporty utseende og Honda-aktige kjøreegenskaper.
By Wire hele veien selvfølgelig og all programvaren bygget inn i plattformen.
Et annet slagord er at de bygger etter MMMM-prinsippet: Man Maximum/Machine Minimum. Et tema som åpenbart skal «augumenting people’s daily life». Eller at passasjerplassen i Space Hub som er bygget «Thin, Light and Wise» skal «Forbinde folk med hverandre og med verden på utsiden».
Nix, jeg vet heller ikke hva det betyr.
Ny batteriteknologi
De har også slagord-aktige synspunkter på teknologien. E-Aksler for eksempel og batterier med høy energitetthet der du skal kunne ta dem fra 15 til 80 prosent på 10-15 minutter (er det så ekstremt?) og batterier som degraderer med mindre enn 10 prosent etter 10 års bruk.
Men det er helt i orden for meg. De må gjerne være litt vage når de skal beskrive noe som er såpass avant garde som disse to bilene.
Sammenlikn disse med såpestykket Afeela som de har bygget sammen med Sony og det ser ut som om Saloon og Space-Hub har hoppet over en generasjon eller to.
Applaus!
Savner klare linjer
Men det er allikevel noe jeg absolutt ikke forstår.
Hvordan ser egentlig Hondas batterielektriske tankesett ut?
De har jo egentlig vært enda tregere på elektrifisering enn Toyota og de få bilene de har forsøkt seg på har ikke akkurat vært suksess-historier.
Vi hadde bybilen e, og nå har vi e:Ny1, men samtidig har vi fått beskjed om en investering på 4,4 milliarder dollar i en EV hub i Ohio, USA som blant annet inkluderer en batterifabrikk sammen med LG.
Der jobber de med noe som heter e:Architecture – et begrep som ikke forekom under presentasjonen av disse to nye konseptbilene. Sånn sett ble heller ikke Ohio nevnt som et mulig produksjonssted for den kommende Saloon.
(saken fortsetter)
Crossover i 2025
Derimot er det for lengst fortalt at på e:Architecture skal det bygges en stor Crossover som skal ut på markedet i 2025.
Hvor Serie 0 passer i forhold til den aner jeg heller ikke.
Ta også med at Honda nå produserer Prologue, en mellomstor bil, som bygges på GMs Ultium batterielektriske plattform. Snart kommer Accuras ZDX, enda en Crossover, på det samme understellet.
Men Hondas og GMs store program med betalbare, små elbiler, i produksjon fra 2027, har de hoppet av og overlater til GM å gå opp den stien på egenhånd.
La oss huske at Honda er verdens største produsent av forbrenningsmotorer når du tar med hage-verktøy og båter og ATV-er og hele pakka. De har også en av verdens best kjente logoer – i dagens form har den vært med oss siden 1981.
Ikke uventet brukte de det nye elbil-initiativet sitt til også å lansere en ny logo – en som skal kunne opplyses bakfra og som skal brukes på alle nye bil-generasjoner heretter.
Det skal Honda ha – her har de holdt seg i skinnet. Den er gledelig lik den gamle H’en.