Mazda6e blir Mazdas viktigste bil i Norge når den lanseres til sommeren.

370.000 kroner for nesten fem meter lang sedan

Mazda6 er sjokkbillig tilbake

Med antydet pris fra rundt 370.000 kroner og alle varianter under 500.000 er Mazda6 tilbake utpå sommeren, men bare som elektrisk – og bygd i Kina. Ut bakdøren forsvinner MX-30 når lageret er tomt.

Publisert Sist oppdatert

Vist første gang i Europa på messen i Brussel i januar, var det eneste europeiske eksemplaret av Mazda6e på plass på Lillestrøm under eCarExpo.

Etter å ha vært borte i et par år, vender Mazda6 tilbake denne sommeren, men glem at Mazda6 opprinnelig var en fossilbil. Nå er det kun el som gjelder i Norge. Dessuten: Mazda6e, som blir navnet i Europa (Mazda EZ-6 i Asia) bærer ikke lenger bare det japanske flagget, men er nå også ganske mye kinesisk.

Sjokkbillig

Utviklet på EPA-plattformen Mazdaen deler med Deepal L07, produseres bilen av Changan Mazda i Kina eid 50/50 av statlig eide Changan Automobile og Mazda. Changan Automobile produserte i fjor drøyt 2,2 millioner biler.

De mest interessante med Mazda6e i tillegg til størrelsen og plassen og forholdsvis bra rekkevidde er prisen som antydes å starte rundt 370.000 kroner. Mazdas administrerende direktør Karianne Westby bekrefter at de fire variantene, to motorer/batterialternativer og to utstyrspakker, alle havner under gjeldende momsgrense på 500.000 kroner.

Mazda 6e går derfor rett i strupen på Tesla Model 3, landets nest mest kjøpte bilmodell i fjor etter flere priskutt. Men store sedaner med kun bakhjulsdrift har begrenset vennekrets i Norge, så halvparten av alle Model 3 ble levert med firehjulsdrift.

Mazda6e er uten tvil et resultat av skjerpede utslippskrav i Europa. Det betyr igjen at Norge tildeles ubegrenset med biler for at Mazda skal klare å holde seg innenfor kravene.

Ventepølse?

Så trolig blir 6e kun en kjærkommen ventepølse for Mazda inntil en mer høyreist SUV fra samme samarbeidspartner (blir navet CX-6e?) dukker opp i 2026, og forhåpentligvis med firehjulsdrift slik 70 prosent av norske nybilkjøpere velger.

Parallelt med innfasingen av Mazda6e, fases den mindre og ganske flotte Mazda MX-30 ut etter drøyt fem års eksistens og så langt 6.600 solgte eksemplarer, i følge OFV. Westby lover imidlertid at Norge er tilgodesett med såpass mange biler at det vil ta måneder før lageret er tomt.

Mazda MX-30 har i dette tiåret vært Mazdas klart mest populære modell i Norge.

Viktigst for Mazda i 2025

4,92 meter lange Mazda6e (seks cm lengre enn forrige generasjon Mazda6) blir uten tvil Mazdas viktigste modell i 2025. Og selv om 6e produseres i Kina, har den umiskjennelig trekk fra de Hiroshima-bygde Mazdaene som eksempelvis vingen under grillen. Forskjellen fra de fossildrevne Mazdaene er at LED-lys erstatter krom.

To utstyrsvarianter kommer, Takumi og Takumi Plus. Den rimeligste varianten har interiør i svart eller beige kunstskinn, plussvarianten vil kun bli tilgjengelig i brunt nappaskinn.

Ikke firehjulsdrift

Mazda6e drives altså kun via bakhjulene. Den minste batteripakken bygd opp på LFP-teknologi er på 68,8 kWt, gir kraft til 258 hk motor og som skal være nok til 479 km rekkevidde.

Den andre batteripakken på 80 kWt (NMC-teknologi) gir 552 km rekkevidde og motoren yter 245 hk. Det minste batteriet DC-lader raskest med ladefart på inntil 200 kW hvilket under optimale forhold betyr 22 minutter fra 10 til 80 prosent kapasitet.

Trekker 1500 kg tilhenger

Westby tror varianten med det minste batteriet og den mest omfattende utstyrspakken blir volummodellen. Og viktig i Norge: Mazda6e trekker inntil 1500 kg tung tilhenger. Frunken tar 70 liter.

Mazda6e er uten tvil et resultat av skjerpede utslippskrav i Europa. Det betyr igjen at Norge tildeles ubegrenset med biler for at Mazda skal klare å holde seg innenfor kravene.

Glem rekkeviddeforlenger

Mazda6e bygges også med 95 hk bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Det minste batteriet på 18,9 kWt holder til 105 km elektrisk kjøring mens det største batteriet på 28,4 kWt holder til 160 km. Norske avgiftsregler vil uansett diskvalifisere rekkeviddeforlengende varianter.

Mazda6 har lang historie i Norge. Den starter med 616 som erstattet lekre Giorgetto Giugiaro-designde Mazda 1500/1800 helt tilbake til 1970. Senere skiftet bilen navn til 626 som ved en omfattende oppgradering ble til Mazda6.

4,92 meter lang og større enn utgått Mazda6.
Utviklet sammen med og bygd hos Changan i Kina, men likevel med tydelig Mazda-profil.
Mye Changan Deepal S07 over denne hekken.
Med innfelte dørhåndtak.
Dette er toppmodellen Takumi Plus med nappaskinninteriør.
Også hos Mazda innstilles det meste på skjerm nå.
Stor bil med god plass i baksetet.
Powered by Labrador CMS