Chery-JLR anlegg i Kina

Chery på banen

JLR blir litt kinesisk

I midten av april kom de første meldingene om at Jaguar Land Rover (eller hva de heter nå) skulle hente hjelp fra Kina.

På We Chat, den store kinesiske mobiltelefonapplikasjonen lansert av Tencent i 2011, dukket det opp en melding. Future Auto Daily-kanalen skrev at Chery skulle hjelpe to europeiske luksus-produsenter med å komme a jour med relevant teknologi.

Det var styreformannen i Chery, Yin Tongye, som påsto dette, og historien ble fort plukket opp av nettstedet 36Kr (for Krypto?) som kunne utvide den og fortelle at det dreide seg om Jaguar Land Rover.

Reaksjonene fra de engelske jeg spurte var selvfølgelig HÆÆÆÆ?, men i midten av juni bekreftet Yin at dette stemte.

Freelander gjenoppstår

Den 19. juni kom endelig bekreftelsen fra England der det imidlertid ikke snakkes om annet enn at Freelander (som nå også skal bli en egen merkevare på linje med Range Rover og Defender) skal lisensieres til CJLR 1 der det skal utvikles et eget modellprogram basert på Chery sin elbil arkitektur.

CJLR 1 er den ene fabrikken som dukket opp i etterkant av joint venture-avtalen de to inngikk i 2012.

I mai solgte Jaguar 1470 biler i Kina, Land Rover (inkl. Range Rover) 1868. Det betyr at de henger og svever rundt 70. plass på registreringsstatistikken.

Det er mulig, men ikke veldig sannsynlig, at CJLR og Freelander er hele historien.

Hele Jaguar Land Rover har sakket akterut i avdelingen for New Energy. Deres eneste rene elbil er I-Pace, seks år gammel. Samtidig synker konsernets volum spesielt i Kina, der etterspørselen etter NEV-biler er dominerende.

Kinesisk presse ser altså ikke bort fra at flere av JLRs modeller vil kunne bygges i Kina, og eventuelt bare selges der, dersom de ikke stemmer overens med konsernets markedsføringsplaner (super eksklusivt – det kalles «Reimagine») for resten av verden.

Flere aktuelle plattformer

Kinesisk presse trekker frem flere Chery-plattformer som kunne hjulpet de engelske merkene videre.

M3X er deres såkalte Super-hybrid der en forbrenningsmotor er paret med to elmotorer og byr på 1000 kilometer rekkevidde og en termisk effektivitet på 44,5 %.

Så har vi E0X plattformen der også Huawei var med på utviklingen. En ren batterielektrisk, eventuelt med en rekkeviddeforlenger. Den kan bruke både 400 og 800 V arkitektur og har et forbruk på 12 kWt/100 km.

Begge plattformene brukes av Cherys overklassemerke Exeed, som blant annet byr på det herlige modellnavnet Exlantix.

Dessuten finnes det en Chery-plattform for forbrenningsmotorer eller PHEV som heter T2X. Litt spesiell, den er nemlig utviklet sammen med tyske Bentler – verdensmester i modularisering.

Positiv Kina-presse

Alle disse vil kunne hjelpe JLR å selge flere biler er kinesisk presse enig om. Men de regner med at uansett vil de fleste bli plug-in hybrider siden fabrikken nå har sagt at dette er mist like mye satsingsområde som rent batterielektrisk.

Helelektriske Land Rovere i 2026, slik det en gang var planer om, ser litt mer usikkert ut nå. Ikke minst fordi Land Rover ikke skal hete det lenger (tror jeg).

De fremtidige planene som er offisielle, sier at JLR-bilene skal plasseres på plattformer som heter MLA-Flex, EMA, og JEA. Konstruksjoner man vet alt for lite om og som kinesisk presse åpenbart regner med bør erstattes av kinesiske produkter.

Chery MX3 plattfrom
Chery EOX plattform
Chery Super Hybrid drivlinje
Chery Exlantix
Exlantix ET SUV
Powered by Labrador CMS