-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hybrid pickup fra Ram
To av de mest kjente pickup-modellene i USA får en komplett overhaling for 2018. Det inkluderer nye drivlinjer for begge.
Finnes det mer erke-amerikanske kjøretøy enn pickupene? Neppe. Hver gang en av de store pickup-merkene lanserer en ny modell, hagler det i kommentarfeltene på amerikanske nettsider om alt som er feil og hvordan de – altså kommentariatet – kunne gjort alt så mye bedre.
Men slik jeg ser det er nye Ram 1500 ganske godt mottatt, og det skjønner jeg godt.
Til tross for den voldsomme mustasjen i grillen på innstegsmodellene digger jeg utseendet på nye Ram – men jeg foretrekker nok den mektige kromgrillen på toppmodellene.
Til og med interiøret får gode skussmål fra tastaturkrigerne. Sentralt på dashbordet står en 12-tommers multimedieskjerm – med unntak av Tesla er vel dette den største touch-skjermen på markedet? – med siste generasjon av FCA-gruppens overraskende intuitive Uconnect-system.
Ellers er interiøret pepret med store knapper og brytere, perfekt for skikkelige arbeidsnever. Noen reagerer på at dashbordet både har diger skjerm og haugevis med knapper. Vinn-vinn-situasjon, spør du meg.
Mild hybrid
Ram skryter også av at de har den «bredeste hybrid-dekningen i segmentet». Det kan vel være fordi ingen andre driver med hybrid-pickuper, kanskje. Riktignok har Chevrolet prøvd seg med Silverado Hybrid (mer om Silverado noen avsnitt lenger ned), men Ram er kanskje de første som kjører hybridteknologi ut i full skala i det amerikanske pickup-markedet.
Løsningen er en såkalt «mild hybrid». Det vil si at et 48V-system gir litt ekstra boost ved behov (ca 120 Nm ekstra til V6, ca 175 Nm ekstra til V8), pluss at systemet gir ekstra myk igangsetting av bensinmotoren igjen ved stopp/start-situasjoner.
V8-eren er naturligvis en Hemi-motor, med over 400 hestekrefter, og Ram selv beskriver den som fri for «nølingen og den kvasse karakteristikken til turbomotorer» – et tydelig stikk til for eksempel Ford, som bruker EcoBoost-turbomotorer i sin F-150.
En pickup dreier seg naturligvis om å frakte ting, og 2019-utgaven av Ram (som altså er i butikken om bare noen uker – kan dere vennligst slutte med slik årsfremskriving nå?) laster og trekker så mye at en kommentator mente det var for mye!
1043 kilo nyttelast (2300 pund) og hele 5783 kilo trekkevne (12.750 pund) burde holde for de fleste.
Chevy med diesel
Ram var ikke de eneste som benyttet seg av Detroit-utstillingen for å lansere ny pickup. Også Chevrolet var til stede, med sin nye Silverado. Enda tøffere i trynet, og med en helt ny motor under panseret: 3-liters diesel.
Ifølge Autoblog blir dette den eneste pickupen i dette segmentet med amerikansk-bygd dieselmotor. Ford F150-dieselmotoren bygges i Dagenham, Storbritannia, mens Rams EcoDiesel bygges i Italia (riktignok har ikke Ram nevnt noe om dieselmotoren til helt nye Ram 1500).
I motsetning til de to konkurrentmotorene vil Silverado-motoren også være en rekkesekser, ikke V6, men girkassa vil sannsynligvis være identisk med den i F-150: 10-trinnskassa Ford-GM 10R80 – et samarbeidsprosjekt mellom Ford og GM.
Innvendig har ikke Silverado gjennomgått den samme revolusjonen som Ram – her er det mer tradisjonell layout, med en relativt sett liten multimedieskjerm i det svære dashbordet.
Hvor mye Silverado kan laste og trekke er ikke offisielt, men regn med at den klarer å være i nærheten av Ram 1500.
Og kommentarfeltet?
De ønsker seg Ford F-150.