-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Corvette: Amerikansk drøm og legende
Få biler vekker følelser i så mange generasjoner som Chevrolet Corvette. Den amerikanske legenden har eksistert i 47 år, og årets nykommer er sprekere og mer avansert enn noensinne. Men den er også blitt litt grønnere.

Det meste av nyhetene på 2001-modellen er lite synlige, for de befinner seg stort sett under panseret og i bilens elektroniske hjerne. Men Corvette har fått en bedre akselerasjon, 0-100 km/t går unna på 4,7 sekunder i utgaven med manuelt gir, et halvt sekund raskere enn hos forgjengeren. Det skyldes at dreiemomentet er økt til 495 Nm ved 4200 o/min. For bilen har fortsatt den samme 5,7-liters V-åtteren med 253 hk. Toppfarten er også den samme, men 274 km/t rekker vel for de fleste.
Active Handling
Mange rynket på nesa da Chevrolet for noen år siden inkluderte Active Handling som tilleggsutstyr for Corvette. Hva skulle man med Traction control i en ekte sportsbil som Corvette? Fra 2001-modellen er systemet innført som standard. Men i en langt bedre versjon enn den første generasjonen som ble tilbudt tidligere.
Corvette ingeniørene vet at deres kunder liker å kjøre bilen selv, så et tradisjonelt traction control system som kveler motoren når du skal ha det gøy var lite egnet for Corvette. Derfor er den andre generasjonen active handling kalibrert på en slik måte at det tillater aktiv kjøring og power sliding. Bortsett fra en indikasjonslampe på dashbordet skal man ikke merke når systemet trer i funksjon.
Valgfritt understell
Enten du velger kupé- eller cabriolet-versjonen av nye Corvette kan du velge mellom tre forskjellige understell: Standard FE1 (som skal passe de fleste brukere), F45 (som har tre valgfrie innstillinger for Tour, Sport og Performance) og Z51 som er det heftigste når du vil tøye grensene.
2001-modellene er mer lyddempet og har et svært eksklusivt interiør med skinn og elektriske setejusteringer. Et nytt Head Up Display (HUD) projiserer viktig informasjon fra speedometer og turteller til nedre ned av frontruten. Blant en mengde informasjoner du finner på instrumentpanelet er blant annet lufttrykket i hvert hjul.
Glassfiber karosseri
Corvettes karosseri er, som det har vært siden Mark One i 1953, laget av glassfiber. Men selv om navnet på materialet er det samme, har mye skjedd på 47 år, så årets karosseri er sterkere og mer vedlikeholdsvennlig enn noen gang tidligere.
For det amerikanske hjemmemarkedet kommer det en spesialversjon ved navn Z06. Den har 385 hk og gjør unna 0-100 km/t på fire sekunder blank.
Hvordan Bils journalist Erik Wale oppfattet Corvettes nye active handling da han testet bilen på bane, kan du lese i oktoberutgaven av bladet Bil. Og frem til bladet er på plass hos Narvesen eller i postkassa di kan du jo nyte bildene av Corvette anno 2001.
Bilde: Tre utgaver for USA med Z06 i forgrunnen
Bilde: Cabriolet og Coupé
Bilde: Fem generasjoner foran Corvette museet I USA
Bilde: Sportslig og lekkert interiør i spesialversjonen Z06
Bilde: Corvette Cabriolet forfra
Bilde: Corvette Cabriolet bakfra
Bilde: Corvette Cabriolet fra siden
Av Terje Ringen – Bilnorge.no