-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes E 220 CDI og E 240
Er du ute etter den nyeste teknologien, er E-Klasse et naturlig valg. Bagasjerommet er en opplevelse alene.
Først publisert i BIL 6 - 2003.
Den nye E-Klasse sedan har rullet på norske veier i et drøyt år allerede, så da T-utgaven, som er den offisielle betegnelsen på stasjonsvognen, ble lansert tidligere i år, var det selvfølgelig bakrommet som var gjenstand for oppmerksomheten. I likhet med at bilen ellers er spekket med elektroniske hjelpesystemer av ulike slag, har Mercedes brukt teknologien for alt det er verdt også i bagasjerommet, for å befeste sin posisjon på teknikkens område.
Under fellesbetegnelsen Easy-Pack kan bagasjerommet nærmest spekkes med utstyr. Det første vi legger merke til, er det automatiske bagasjeromsovertrekket. Det heves og rulles automatisk inn når bakluken åpnes, og gir full tilgang til bagasjen. Når luken lukkes, rulles det automatisk ut igjen.
Gulvet kan trekkes ut
Bakluken kan åpnes og lukkes elektrohydraulisk, og som sikkerhet kan den stoppes for hånd i alle stillinger, for eksempel for å unngå kontakt med taket i lave garasjer. Vi blir ikke veldig overrasket da vi finner ut at vi kan forhåndsprogrammere maksimal åpningsvinkel på luken. Lasteromsgulvet kan trekkes bakover for å lette inn- og utlasting av tyngre gjenstander, selvfølgelig ved hjelp av elektrohydraulikk. Gulvet hever seg et par centimeter før det beveger seg bakover til full lengde, som er omtrent en meter utenfor bilen – og vi våger påstanden at du uten fare kan sitte ytterst på gulvet, ifølge Mercedes kan det bære en vekt på 200 kg. I ryggen bak baksetene finnes en boks som egner seg til å gjemme unna små gjenstander. Du kan også velge ulike typer sikringsutstyr som festes i skinner i gulvet, for eksempel teleskopiske festestenger og uttrekkbart festefelte. Men det meste av dette er ekstrautstyr, faktisk er det bare det automatiske bagasjeromstrekket som hører til standardlisten på alle utstyrsnivåer. Oppbevaringsboksen bak seteryggen er standard i Elegance og Avantgarde.
Ryggvinkelen på bakseteryggene kan også reguleres, og fleksibiliteten understrekes av at lastevolumet øker til tett oppunder to kubikkmeter når ryggene er nedfelt slik at det blir flatt gulv helt frem til forsetene. Plassen for så vel fører som passasjerer er det heller ingen grunn til å klage på. Selv med forsetene i bakerste posisjon, noe du aldri har behov for med mindre du er over to meter høy, er det akseptabel benplass i baksetet. Med førersetet tilpasset mine 186 cm, er det rikelig benplass i baksetet, og takhøyden er også god. Det eneste vi har å utsette på i førermiljøet før vi vil kalle det perfekt, er at Mercedes tviholder på multifunksjonshendelen på venstre side av rattstammen. Det er upraktisk når så vel lys som blinklys og vindusvisker skal betjenes med samme spak.Men når E-Klasse nå er utstyrt med regnsensor, reduseres ulempen noe.
Imponerende trekkraft
Når egenvekten med fører ligger rundt 1800 kilo, skal det muskler til for at ekvipasjen ikke skal føles undermotorisert. Dieselmotoren, som bidrar til at E 220 CDI er drøyt 50.000 kroner billigere enn E 240, viser seg i praksis å være mer enn sterk nok. Underlegenheten i antall hester gjør den riktignok ett sekund tregere fra null til hundre, men når det gjelder trekkraft imponerer den. CDI-rekkefireren kan slå i bordet med et maksimalt dreiemoment som ligger hele 100 Nm høyere enn hva V-sekseren i E 240 kan vise til.
Vi har sagt det før, og kjører gjerne reprise for tvilende sjeler: Det er bare med kald motor du hører at du kjører diesel. Ellers er den like stillegående som en tilsvarende kraftig bensinmotor, og CDI-motoren er etter hvert blitt praktisk talt fri for vibrasjoner. Støydempingen mellom motorrom og kupé er i tillegg imponerende i E-Klasse. Selv når turtelleren under akselerasjon nærmer seg 6000 o/min., stopper støymåleren på moderate 70 decibel.
En nydelig femtrinns automatkasse er standard i kombinasjon med begge motorene. Hvor fint den jobber, spesielt så lenge du kjører mykt, kan du lese om i vår test av E240 sedan i Bil 6/2002. Denne gearkassen blir på sikt erstattet av en ny teknologisk utvikling som i følge Mercedes skal by på fordeler med hensyn til både forbruk og sjaltekomfort, nemlig en 7-trinns automatkasse.
Mercedes E-Klasse er drosjeeiernes førstevalg, og den blir ikke mindre populær etter at den nyeste modellen har kommet som stasjonsvogn. Om det skyldes de sofistikerte funksjonene i bagasjerommet er vel heller tvilsomt, for det vil jo være tegn på elendig service fra drosjekuskens side hvis han lot seg friste til å utnytte teknikken fullt ut. Da ville han for eksempel gi blaffen i å hjelpe passasjerene med bagasjen – og isteden bare sitte rolig på sin plass og åpne og lukke bakluka med fjernkontrollen. Men muligheten er der, hvis det sprutregner og kunden er knølen med tips...
MERCEDES E 220 CDI st.vogn
(E 240 st.vogn i parentes)
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder (6-sylindret V-motor med en overliggende kamaksel pr rekke og 3 ventiler pr sylinder). Kompresjon: 18:1 (10,5:1). Sylindervolum: 2148 ccm (2597 ccm). Boring og slaglengde: 88,0 x 88,3 mm (89,9 x 68,2 mm). Effekt: 110 kW (150 hk) v/4200 o/min. (130 kW (177 hk) v/5700 o/min). Dreiemoment: 340 Nm v/2000 o/min. (240 Nm v/4500 o/min).
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS og EBD.
Dekk: 225/55WR16.
Mål: Lengde: 485,0 cm. Bredde: 182,0 cm. Høyde: 149,5 cm. Akselavstand: 285,5 cm. Sporvidde f/b: 157,5/157,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1810 kg (1745 kg). Tillatt totalvekt: 2360 kg (2295 kg). Maks vogntogvekt: 4460 kg (4395 kg). Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 690 - 1950 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 11,1 (10,1) sek
Toppfart: 207 (220) km/t
Forbruk bykjøring: 0,91 (1,48) l/mil
Forbruk landevei: 0,53 (0,78) l/mil
Forbruk snitt: 0,67 (1,03) l/mil
Pris: kr. 556.200,- (611.700,-)
Forbruk i følge 99/100/EU.