Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Citroën C3 Aircross
Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Citroën C3 Aircross

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Den er jo søt, da. Med sjalusi-grafikken på bakre sidevindu, små dryss av oransje for å bryte opp den overraskende smakfulle gråfargen, og et ansikt som lyser opp i hverdagen. Og det er før jeg i det hele tatt har åpnet døren.

Når jeg gjør det, blir jeg møtt av lyse seter med grovt mønster, og nye oransje smådetaljer. Også på dashbordet finner jeg det samme stoffet, og hele interiøret oser av vennlighet.

Alt fra de runde detaljene på luftedysene, til det spesielle håndbrekket. Instrumenteringen er lettlest og pen – selv om kanskje Hyundaien vinner på det punktet – og head-up display er faktisk noe vi finner i alle de tre testbilene.

Det skal ikke mange minuttene til før også setene i C3 Aircross får sin hyllest. De er komfortable som en gammel sofa, men gir likevel nok støtte til å ikke oppleves som svampete.

Komfort-konge
Kjøreegenskapene til C3 Aircross følger i samme spor. Her er det lagt stor vekt på komfort, en herlig anti-bevegelse mot alle biler som absolutt skal ha sports-ditt og sports-datt. 1,2-liters-motoren oppleves som mer stillegående og myk enn den noe mindre motoren i Hyundai Kona, selv om begge er 3-sylindrede.

Noe av komforten ligger i den lette styringen. Veldig fin i byen, men på landeveien blir det litt mye korrigeringer på rattet.

Det største ankepunktet mot C3 Aircross er hovedskjermen midt i dashbordet. Fint integrert, men tanken om å putte så å si alle funksjoner inn på skjermen, fungerer ikke så bra i praksis. Den responderer til tider veldig sent, og selv noe så enkelt som justering av temperatur må gjøres via touch-skjermen.

Den har riktignok stilren grafikk, men det skjuler ikke det faktum at menystrukturen er ulogisk, og det å finne riktig innstillingsmeny krever mye leting og mange trykk. Det er ikke med på å senke pulsen, slik resten av bilen legger opp til.

Bonuspoeng får Citroën sammen med Hyundai for at de kan utstyres med trådløs mobillader, men koppholder, det har Citroën glemt å finne plass til.

LES VIDERE:

- Innledning

- Citroën C3 Aircross

- Hyundai Kona

- Opel Crossland X

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS