DS5
DS5
DS5
DS5
DS5

Ny DS5 er ikke Citroën

En kraftig oppdatert DS5 skal debutere på Genève-utstillingen, men den er ingen Citroën lenger.

Publisert Sist oppdatert

Vi har fortalt noen ganger at DS skal markedsføres som et eget merke ved siden av Citroën. Nå kommer første modell som er helt ribbet for Citroën-logoer – en kraftig oppdatert DS5.

Fronten har fått helt ny heksagonal grill med DS-logo sentralt plassert. Videre har den kombinasjonen Xenon / LED hovedlys med sekvensielle blinklys.

Legg merke til de spesielle, vingeformede lyktene med innmat som skal bringe tankene til stener av edelt slag. Disse blir standard på alle DS-modeller etter hvert.

Les også: Swarovski-expressen

Sentral styring
Innendørs er det ryddet kraftig opp. En sentralt plassert berøringsskjerm tar hånd om de fleste innstillinger, og dermed har man kunnet fjerne 12 knapper sammenlignet med forgjengeren. Dette er en trend vi har sett hos PSA de senere årene, og som vi ikke finner udelt positivt.

Infotainment-anlegget inneholder også New Mirror Screen-teknologi – en funksjon som lar deg «speile» innholdet fra en smarttelefon til bilens skjerm for å hente opp kart, spillere etc.

Bilen kan også leveres med «DS Connect Box» som inneholder «SOS & Assistance»-pakke. Denne sender signal til en alarmsentral ved en alvorlig ulykke, slik at hjelpemannskaper blir ledet til riktig sted.

Euro 6
Seks moderne motorer fra PSA-programmet er på plass i nye DS5 – diesel- og bensinvarianter med mellom 120 og 210 hestekrefter og meget gunstige utslippstall. Alle innfrir selvsagt kravene i Euro 6.

THP 165 S&S EAT6 er en bensinmotor med 165 hk og et dreiemoment på 240 Newtonmeter i området mellom 1400 og 4000 omdreininger.

Snittforbruket er oppgitt til 0,59 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 135 g/km. Det tilsvarer en forbedring på 30 g/km, eller 18 %, sammenlignet med forgjengeren, THP 155.

S&S i betegnelsen forteller at den har stopp/start-teknologi (som alle de andre motorene), og EAT6 at bilen er utstyrt med en nyutviklet sekstrinns automatkasse som er vesentlig raskere og mer effektiv enn forrige generasjon.

Diesel og hybrid
De som foretrekker diesel kan velge mellom tre alternativer: En 120-hester med 300 Newtonmeter, en 150-hester med 370 NM eller en 180-hester med 400 Newtonmeter.

Sistnevnte har sekstrinns automat som standard, mens de andre har manuell kasse med samme antall trinn.

DS5 var en av de første biler med diesel-hybrid drivlinje og elektrisk firehjulsdrift (elmotor på bakhjulene). Denne utgaven yter 200 hk og har et oppgitt snittforbruk på 0,35 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 90 gram per kilometer.

Den offisielle lanseringen finner sted på Genève-utstillingen i mars, og bilen er leveringsklar i juni. I Norge er salget av DS5 meget beskjedent, kun 69 ble ifølge OFV registrert i hele 2014, ned fra 209 året før. Vi får håpe en oppdatert modell kan pynte på tallene.

Powered by Labrador CMS