-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Citroen ë-C3 MAX
Citroëns søte liv
Vil du ha denne smarte lille Citroën ë-C3-tassen som koster fra 219.900 kroner? Nei, det vil du nok ikke, men maksimer utstyrspakken med 30.000 kroner så stiller saken seg ganske annerledes.
Kan en liten, billig fransk elbil være noe å bry seg om? Ja, for med ë-C3 beviser Citroën at prisen på elbiler ikke bare er på vei nedover, men denne fire meter lange SUV-inspirerte kombien favner videre og treffer bredere enn prislappen tilsier.
Citroën hører inn i en liten gruppe av elbilpionerer i Norge. Allerede i april 2011 var Citroën på plass med C-Zero, bare halvåret etter at den moderne elbilens historie tok til med Kei-car-knøttet Mitsubishi i-MiEV, hvor brukerne med utsikt fra kollektivfeltene raste forbi stillestående køer i morgenrushet.
Ja, det er ingen hemmelighet at C-Zero var en i-MiEV med Citroëns logo, men Citroën grep muligheten og så den gang inn i et endringsbilde som skulle komme til å forandre bilindustrien, om enn ganske langsomt.
13 år har gått, og i Citroën-eier Stellantis store markeder har det så langt knapt vært penger å tjene på elbiler. Så i kjølvannet av C-Zero elektrifiserte Citroën aldri volumselgeren C3. Ikke før nå.
Bare strøm til Norge
Ved å bruke en plattform som fungerer både for fossile og elektriske drivlinjer, var det mulig å sette startprisen så lavt som til 219.900 kroner inkludert 11.000 kroner for levering i Oslo. Det gjør ë-C3 til landets rimeligste elbil sammen med den kampanjeprisede innstegsmodellen av Mazda MX-30.
Ved å bruke en plattform som fungerer både for fossile og elektriske drivlinjer, var det mulig å sette startprisen så lavt som til 219.900 kroner.
For ytterligere å forklare elektrifiseringstregheten i Europa: ë-C3-prisen er – først og fremst på grunn av momsfritaket – 45.000 kroner lavere i Norge enn i Europa der bensinvarianten prisstarter 94.700 kroner lavere enn varianten med elmotor. Ikke rart det er tungt å selge elbiler i land som ikke opererer med fete incentiver.
Enkel uten å være kjip
Men tilbake til ë-C3 som virkelig er et trivelig, 4,02 meter langt bekjentskap pakket på en slik måte at to voksne i baksetet har det helt fint. Særlig er takhøyden veldig god og setene passe faste. Citroën har med enkle grep lagt til detaljer i et billig utformet indre som gjør at det likevel ikke oppleves kjipt. I trafikkbildet ser ë-C3 ganske tøff ut. Godt design koster tross alt ikke mer enn kjedelig design.
To varianter tas til Norge, You og Max, hvor det i navnet til sistnevnte understrekes maksimalt med tilgjengelig utstyr. Max-pakken drar prisen opp med 30.000 kroner, men er verdt hver krone og gjør fortsatt ë-C3 til landets rimeligste bilvalg når man samholder utstyr og plass med ytelser og rekkevidde.
(saken fortsetter)
Max framfor You
Max kommer også først, men med kundebiler fra septemberproduksjonen på plass først etter at snøen har lagt seg i deler av landet. Så er det egentlig bare å håpe at You-utgaven faller av ordrelasset innen den tid. For hvor deilig er det ikke med en lettparkert og oversiktlig småbil som ikke bare dekker de hverdagslige transportbehovene, men som også er utstyrt med ryggekamera, navi, oppvarmet ratt, klimaanlegg, fartsvarsling, filholderassistent og uoppmerksomhetsvarsler.
Selv om ë-C3 fysisk produseres i Slovakia, kan man saktens spørre hvorfor stoltheten til fransk opphav formet som silhuetten av Paris gjemmes bort i nedkant av bakruta. Og ende mer bortgjemt: de fem ikoniske modeller (Traction Avant, HY, 2CV, Méhari og elektriske Ami) preget i hanskerommet. Uansett: her har Citroën rappet ideer fra Jeep og Fiat.
Det flygende teppet
Citroëns historie linkes tett til komfort med DS og CX som fanebærere for bilindustriens «flygende tepper». Citroëns folk unnlot ikke å trekke fram begrepet i presentasjonen av ë-C3 som nå leveres standard med den patenterte demperteknologien som løfter veikomforten betydelig, og særlig på trøblete underlag. Passe fast styring trekker heller ikke ned.
Komforten gjør at ë-C3 føles som en langt større bil å kjøre enn den egentlig er og derfor godt kan tas på langtur.
Nettopp komforten gjør at ë-C3 føles som en langt større bil å kjøre enn den egentlig er og derfor godt kan tas på langtur om det ikke gjøres hver dag. Til det er batteriet for lite selv om klasseledende ladefart på 100 kW gjør ladestoppene kortere.
324 kilometer
44 kWt brutto betyr rundt 40 kWt netto og WLTP-rekkevidde oppgis til 324 km. Lite batteri reduserer bilvekten som igjen reduserer forbruket og øker rekkevidden. Ettersom vårt testforbruk gjennom to dagers kjøring variete fra 12,0 til 12,6 kWt/100 km, bør WLTP-rekkevidden være oppnåelig i sommerhalvåret. Å DC-lade fra 20 til 80 prosent kapasitet oppgis til 26 min ved 20 graders batteritemperatur. Det betyr et snaut kvarters ladetid på 100 nye km.
Citroën ë-C3 trekker på forhjulene, men holder det med 113 hk som er svakest i klassen? Svaret er et definitivt ja. Det holder i massevis til det bilen er ment å brukes til.
Til slutt: stort kryss i taket for muligheten til å trekke inntil 550 kg tung tilhenger. Av elbiler priset under 300.000 kroner er det bare ë-C3 og to MG-modeller som fikser å trekke noe etter seg.
OPPSUMMERT
Småbilklassens mest komfortable og rimeligste bekjentskap som dekker de aller fleste av hverdagens transportbehov.
Citroën ë-C3 Max
Pris You fra* | Kr. 219 900 |
Pris MAX fra* | Kr. 249 900 |
Pris testbil* | Kr. 256 800 |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 113 hk/120 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 11,0 sek |
Toppfart | 132 km/t |
Batteri (brutto) | 44 kWt |
Lading DC/AC | 100/7,4-11 kW |
Ladefart 20-80% (test) | 26 min |
Forbruk 100 km (oppgitt/test) | 16,2/12,6 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 324 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 402/181/158 cm |
Akselavstand | 254 cm |
Bilvekt | 1 416 kg |
Nyttelast | 419 kg |
Bakkeklaring | 16,3 cm |
Tilhengervekt | 550 kg |
Taklast | 80 kg |
Bagasjerom foran | Ikke |
Bagasjerom bak | 310 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent *Inkl frakt/levering i Oslo |