Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4. (Foto: Øivind Skar)

Citroën ë-C4 og GS. (Foto: Øivind Skar)

Elektrisk komfort

Av PSAs seks elektriske personbiler bygd over samme tekniske lest og med nær identiske ytelser, er Citroën ë-C4 så langt min favoritt.

Publisert

Se opp for elektriske ë-C4, kompaktbilen med stor bakluke som Citroën mener er en verdig motstander til VW ID.3, Nissan Leaf og Hyundaiene Kona og Ioniq. Men se heller ikke bort fra at ë-C4 også kommer til å gjøre livet surere for sine fem halvbrødre. De seks bilene bygd over samme tekniske PSA-lest er:

Citroën ë-C4 435 cm Kr. 277.000 – 312.000
DS 3 E-Tense 412 cm Kr. 297.000 – 357.000
Opel Corsa-e 406 cm Kr. 259.900 – 269.900
Opel Mokka 415 cm Kr. 279.900 – 331.900
Peugeot e-208 406 cm Kr. 267.900 – 314.900
Peugeot e-2008 430 cm Kr. 299.900 – 346.900

Samme tekniske lest betyr 136 hk, 260 Nm i dreiemoment og rundt 350 km rekkevidde.

Alle seks hurtiglades med CCS-standard og 100 kW DC ladefart, men ingen av den kan trekke tilhenger.

Plattformens utforming gjør det umulig å montere feste for sykkelstativ. Til gjengjeld kan du ha boks/ski/sykkel på taket, det kan ikke eksempelvis ID.3.

Mindre merkelojalitet
Det sies med ettertrykk at bilkjøpernes fremtidige valg kommer til å bli bestemt av design, funksjonalitet og velvære inne i bilen – og mindre av merkelojalitet eller teknikk kundene ikke kan se eller gjøre noe med.

Det er her ë-C4 i det minste kommer styrket ut av kampen mot halvbrødrene. For det skal godt gjøres ikke å like ë-C4.

Med 136 hk taper ë-C4 i effektkampen mot 204 hk i flere av konkurrentene, men i det daglige spiller det mindre rolle, for bilen er i de aller fleste situasjoner mer enn rask nok der den flyter av sted nesten, men bare nesten, like deilig som klassikeren Citroën GS.

Flyvende teppe
Citroën hevder at deres «Progressive Hydraulic Cushions med to hydrauliske stoppere i fjæringen gir tilnærmet «flyvende teppe»-komfort. Vel, på nivå med GS og dens hydrauliske fjæring eller biler med luftfjæring, er det ikke. Men utvilsomt effektivt til langt lavere produksjonspris.

GS er for øvrig 50-åringen som Citroën til lanseringseventene hadde gjenfunnet et strøkent eksemplar av blant få som har overlevd tidens tann, for å vise at inspirasjonen til enkelte detaljer på ë-C4, som eksempelvis bakerste sidevindu, er hentet fra GS.

Skal mer enn doble
Det mest interessante med ë-C4 i møte med GS er hvor mye bilene har vokst i høyde og bredde siden 1970. Jeg husker GS som en passe stor familiebil, nå ser den liten og puslete ut ved siden av 152 cm høye crossoveren ë-C4.

Citroën håper å selge 2000 ë-C4 neste år, altså det dobbelte i antall av denne ene modellen sammenliknet med hele merkevolumet i 2020.

Det er tenkt gjort mulig ved å kjøre fram ë-C4 i tre utstyrsvarianter:

  • Feel priset fra 277.000 kroner.
  • Feel Pack priset fra 292.000 kroner.
  • Shine priset fra 312.000 kroner.

Allerede Feel Pack inneholder ryggekamera, navigasjon, nøkkelfri adgang og start samt headupdisplay.

På toppnivået inkluderes delskinn, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, parkeringssensor og oppvarmet ratt. Legg til 1400 kroner, og Citroën legger til varme i frontruten og baksetet.

Kjekt å ha-detaljer som glasstak til å åpne, 360-graders kamera, dashbordkamera som tar opp kontinuerlig, elektriske seter med massasje, trådløs telefonlader, selvkjøring på nivå 2 og oppgradert lydanlegg ligger i tilvalgspakken.

Skuff og nettbrett
Ingen Citroën uten spesielle detaljer: For skuffen over hanskerommet er ikke der bare for å fylles med småting, men allerede på Feel Pack inneholder den en nettbrett-holder med et beskyttelsesdeksel. Holderen festes i en brakett over skuffen og et beskyttelsesdeksel gjør det umulig for føreren å se hva som er på skjermen samtidig som bildet framstår helt klart for passasjeren.

Etter massiv kritikk er trenden med å inkludere alle krimaanleggfunksjonene i dashbordskjermen på retur. På ë-C4 har Citroën derfor flyttet parallellbetjening av klimaanlegget ned på en linje over midtkonsollen. Sistnevnte inneholder to USB-kontakter, en standard og en USB-C.

Girvelger-bryter
Nytt er også at den så karakteristiske og ganske store girvelgeren nå er erstattet av en tøff bryter. På bryterens høyre side styres de tre kjøreprogrammene:

Sport: 136 hk og raskest gassrespons.
Normal: 109 hk.
Eco: 82 hk.

Regenereringsbryteren er plassert nede til venstre for girvelgeren og gir ganske kraftig oppbremsning, men ikke helt én-pedals funksjon.

Bagasjerom (380 liter) med gulv i to høyder har godt med plass til eventuelle ladekabler under selve gulvet. Trist at Citroën ikke har satt av plass til ekstra bagasjerom under panseret.

Selvfølgelig kan blant annet lading og forvarming styres via en app som – tro det eller ei – er oppe og går før de første bilene kommer til Norge. Det skjer omtrent samtidig med avfyring av nyttårsrakettene.

Citroën ë-C4 Shine
Pris billigste Kr. 277 000
Pris testbil Kr. 353 500
Motortype Elektrisk
Motor 136 hk/260 Nm)
Drivlinje 1A, forhjulsdrift
0-100 km/t 9,7 sek
Toppfart 150 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk 14,3 kWt
Rekkevidde (WLTP) 350 km
Lading DC/AC 100/7,4 - 11 kW
Dimensjoner (L/B/H) 435/183/152 cm
Akselavstand 267 cm
Bilvekt 1541 kg
Bakkeklaring 15,6 cm
Tilhengervekt 0 kg
Bagasjerom 380 – 1250 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
Powered by Labrador CMS