-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt
Citroën ë-C4 X: Flyvende teppe
Det er sant: på god vei oppleves e-C4 X nærmest som om den svever over asfalten. Komfort er uten tvil kompaktbilens styrke slik velvære hefter ved Citroëns historie.
Kompakt sedan i Norge? Hvem kjøper slikt? Ingen trodde det var mulig å selge helt til Tesla i mars 2019 lanserte Model 3 – og ettertrykkelig beviste det motsatte. Så kursen er staket ut. Nordmenn kjøper klassiske sedanbiler om det som tilbys bare faller i smak. Så vil tiden vise om elektriske Citroën ë-C4 X gjør nettopp det.
Først litt fakta: e-C4 X er sedanvarianten av kompakt/SUV/crossovermodellen C4 og Citroëns tilbud i kompaktklassen. De to bygges over samme tekniske lest og har identisk akselavstand på 2,67 meter. Drivlinjene er også de samme, det vil si flere eksos-varianter og en elbil. Sistnevnte er årsaken til Citroëns betydelige volumløft i Norge med 4.561 biler registrert de siste to årene. C4 står for 3.418 av dem.
Eksosvariantene ute
Eksosvariantene er nå ute av det norske C4-programmet, men inn kommer snart X-varianten som det supplerende tillegget. Informasjonssjef Stein Pettersen hos importør Bertel O. Steen tror X vil utgjøre rundt 500 av et samlet C4-volum på rundt 2500 biler.
Og hvorfor X? Fordi Citroën er smertelig klar over at selv om Sør-Europa fortsatt synes sedan er kult, så velger stadig flere SUV-er. Så hvorfor ikke kombinere sedan og SUV ved å løfte takhøyden til 1,52 meter over asfaltnivå, og vips så ruller det fram noe helt nytt: en SUVdan!
Bil for sølvgenerasjonen?
Citroën ë-C4 X flytter på ingen måte noen grenser, men forflytter reisende til endedestinasjonen uten særlig stress. Instrumentskjermgrafikken er lett å finne fram i, headup-displayet betjenes uten å måtte gå via infotainment-skjermen (som for øvrig har ny og forbedret programvare), og eget klimaanlegg-panel gjør det enkelt å finne rett temperatur.
Noe sier meg at Citroën med C4-programmet henvender seg til godt voksne som heller snakker hyggelig sammen i bilen og nyter forsetenes massasjefunksjon framfor å utforske alle menynivåene i dashbordskjermen.
Med unntak av innstegsmodellen leveres de øvrige ë-C4 X med oppvarmet ratt (rundt hele rattet), og for 1400 kroner ekstra plusser Citroën på oppvarmet frontrute. I eksosbiler er oppvarmet rute viktigere enn i elbiler hvor kupevarmen tar isen ganske raskt. Jeg ville likevel ikke nølt.
Nettbrettholder
Varmepumpe hører til standardutrustningen og er viktig for ikke å redusere rekkevidden mer enn nødvendig i årets kalde periode.
Blir man lei av maset fra sjåføren, er det jo bare å dytte nettbrettet inn i mappe som følger med i en skuff i dashbordet og feste denne til egen holder, også den skjult i dashbordet. Filteret på mappen gjør det umulig for føreren å se nettbrettets skjermbilde.
Gjenkjennelig teknikkpakke
Den elektriske drivlinjen leverer samme data som i mange av bilene fra Stellantis: 136 hk, 260 Nm, 50 kWt brutto batteripakke, 360 km rekkevidde og 100 kW DC ladefart.
I normal-programmet står 109 hk til disposisjon og det reduseres til 82 hk i økoprogrammet som gir best rekkevidde. Med pedalen i bunn frigjøres all effekt uansett valgt program. Regenereringsprogrammet i ë-C4 X bremser så lite at det ikke på noen måte gir bilen én-pedals kjørefunksjon.
Nå dukker umiddelbart spørsmålet opp om hvorfor ikke det nye motoren og den effektøkte batteripakken Stellantis er i ferd med å lansere i DS3 ikke er på plass i C4 X ved lanseringen? Her er det dårlige svaret fra Citroën at utviklingen av bilen var kommet for langt, at endringen kommer i etterkant og at det skjer snart.
Ny motor og mer rekkevidde
I endringen ligger effektøking fra 136 til 156 hk fra en helt ny og mer energieffektiv motor. Momentet på 260 Nm beholdes. Ny kjemi i batteripakken øker bruttokapasiteten til 54 kWt og 50 kWt netto, som for DS3 øker rekkevidden fra 320 km til rett over 400 km. 400 km vil også være aktuell rekkevidde når disse to elementene er på plass i DS4/DS4 X.
Så tipset må være at om rekkevidde betyr mye, hvilket det gjør for norske elbilister flest, er det bare å vente med å signere til den nye teknikken er på plass, trolig tidlig i høst.
Deilig baksete
Det er altså bak X skiller seg fra vanlig C4 med mer komfortabel vinkel på bakseteryggen (splittet 40/60 med en bitteliten skiluke) og hele 71 cm beinplass bak undertegnedes 180 cm lange kropp i førersetet.
Pluss for god plass til føttene under setet. Regn med at C4 X/ë-C4 X blir populær som taxi i hjemlandet selv med snau takhøyde målt til 90 cm.
Også bagasjeromsvolumet øker fra 380 til 510 liter med bakseteryggene oppe, og med 110 liter ekstra til 1360 liter når ryggene felles ned. Men SUV-ens bagasjefleksibilitet mistes. I likhet med SUV-en kan heller ikke X trekke tilhenger. Begrensningen ligger i plattformen. Plattformteknologien hindrer også frunk.
Er prisen riktig?
Plastkvaliteten inne i bilen er på det jevne, men langt unna premiumopplevelsen i folkebiler som eksempelvis Mazda MX-30/CX-60.
Citroën erkjenner at å selge bil i Norge ikke vil være noe «ordne køen»-prosjekt i 2023. Spørsmålet er likevel om prisstart for ë-C4 X på 354.900 kroner, hvilket bare er noen få lapper over SUV-en, er godt nok når mellomnivået i utstyr havner tett oppunder 400.000 kroner – og på samme nivå som storselgeren Tesla Model 3 2WD etter Teslas betydelige prisreduksjon? Model 3 trekker også tilhenger.
Citroën ë-C4 X Shine Pack
Pris fra* | Kr. 354 900 |
Pris testbil* | Kr. 416 000 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 136 hk/260 Nm |
Motor bak | Ingen |
Samlet ytelse | 136 hk/260 Nm |
Batteri (brutto) | 50,0 kWt |
Lading DC/AC | 100/11 kW |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 9,7 sekuner |
Toppfart | 150 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (oppgitt/målt) | 13,8/16,8 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 360 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 460/183/152 cm |
Akselavstand | 267 cm |
Bilvekt | 1 584 kg |
Bakkeklaring | 15,6 cm |
Tilhengervekt | Ingen |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 510 - 1360 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV | |
*Inkl levering, ex frakt. |