-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smak av 2CV
Det blir travelt på Citroëns Frankfurt-stand i år. Ikke bare kommer det en C5 kabriolet-konsept, nå forteller de også om noe som smaker av 2CV!
Klikk HER for alt fra Frankfurt!
C-Cactus kaller de den nye konseptbilen som offentliggjøres i dag. Kaktus, selvfølgelig, fordi den tar like godt vare på sitt drivstoff, som en ørken-kaktus tar vare på sitt.
Eller, i klartekst: 0,34 liter pr. mil skal den bruke – og det tilsvarer 78 g CO2 pr km. Imponerende.
For her snakker vi om en familiebil i full størrelse, og med en vekt på hele 1306 kg fordelt på 420 cm lengde og 180 cm bredde. En bil stapp full av moderne underholdnings- og informasjonsteknologi, startnøkkelen er for eksempel en MP3 spiller.
Panorama glasstak og automatisk klima-anlegg og mange andre komfort-detaljer kan kanskje synes som om de strider mot 2CV-ideen. Men grunnholdningen: nøktern konstruksjon og nøktern materialbruk henger allikevel igjen.
200 deler
Interiøret er for eksempel konstruert av 200 deler. Høres det mye ut? Det er mindre enn halvparten av det som er vanlig! Materialene i bilen er også spesielt utvalgt for å gi et minimalt CO2-fotavtrykk – og nå snakker vi betraktninger som gjelder fra vugge til grav, ikke bare utslipp akkurat nå.
Derfor er det kanskje overflødig å nevne at drivlinjen her er en diesel/elektro hybrid, av samme type som Citroën og Peugeot har demonstrert så mange ganger de siste par årene at nå må vel snart systemet bli en realitet.
Diesel + el
70 hester fra dieselen og 30 fra el-motoren gjør at bilen kan brukes som null-utslipps i byene, og sportsvogn på landeveien, der de 30 el-hestene kan brukes som ekstra boost.
Nå er jeg kanskje ikke sikker på at de to store sylindriske luftinntakene foran er Månedens Smak, men bilen er utvilsomt et spennende stykke design også. Det er mange elementer her som er svært nær produksjonsmulig, og Citroën har igjen bekreftet at når det gjelder å være innovativ, fremtidsrettet og samtidig pragmatisk er det få som slår dem.