-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Testvurdering: Mégane: 5. ZX og Golf: 4.
Ingen av de tre testbilene fikk hjertet til å slå raskere, men når vi skulle summere inntrykkene var ikke testlaget i tvil; Mégane falt best i smak. Bortsett fra styringen som er litt tung og som på svingete vei krever mer jobbing enn ventet, er dette en utrolig lettkjørt og trivelig bil. Fjæring og demping er på den stramme siden og den som venter "fransk" fjæringskomfort blir litt skuffet.
Mégane mangler de store høydepunktene, men så er det heller ikke mye å sette fingeren på. Den er lettkjørt og praktisk, en bil det er lett å leve med! Og med en prislapp på, i denne sammenheng, beskjedne 167.000 kroner, er den vår vinner.
ZX har et par sære løsninger og på grunn av litt dårlig støydemping mot motoren gir den et litt billigere inntrykk enn de to konkurrentene. Men støynivået er lavt, og er du på jakt etter en bil med maks komfort, er det vanskelig å komme utenom ZX, lavt støynivå og førsteklasses fjæringskomfort er sterke egenskaper. Den er velutstyrt når det gjelder luksusutstyr, og har blant annet baksetet som kan flyttes. Men vi savner hodestøtter på baksetet og også kollisjonsputen på passasjersiden.
Golf virker robust og med den nye 1,6-litersmotoren har den fått den motoren den fortjener. Komforten er ikke helt på høyde med ZX, og Golfen gir et kanskje unødvendig tungt inntrykk. Utstyrsnivået er rimelig bra, men prisen kan skremme noen og enhver. Selv om Golf sikkert holder seg bedre i pris enn sine franske konkurrenter, skal mellomlegget finansieres og prisdifferansen mellom en Mégane og en Golf er for stor.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data